Therapeute geroyeerd om 'goddelijke genezingen'

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Mar 28 11:06:40 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schreef:
> ...  en waarom zou de typering ´kwakzalver´ dan een onjuiste zijn bij
> al die onzin die over hen wordt verspreidt, en erger, hen wordt
> aangeboden, met daaraan gekoppelde werkelijk absurde beloften, die tot
> niets dan ellende kunnen leiden?
Sorry, wegens een iets te pressende agenda kan nik niet uitgebreid
ingaan op de andere vragen, maar even dit: de term "kwakzalver" is een
pejoratieve term. Te vergelijken met "terrorist,  of  "laadjeslichter".
De term vooronderstelt bewuste misleiding, een kwaadaardige intentie.
Die komen inderdaad voor, en moeten aangepakt worden, maar de term wordt
ook veel misbruikt. Vooral door mensen die hun gevestigde belangen
aangetast zien worden door andere manieren van denken en werken. Ik had
het over heksenjacht, en de heks is inderdaad een voorbeeld. In vroegere
eeuwen werden veel mensen, met name vrouwen, verbrand of verdronken
omdat ze "heks" zouden zijn ("kwakzalver" was ook een goede term
geweest). Als iemand bijvoorbeeld stemmen hoorde "van verre" dan werd zo
iemand gek verklaard. Een heks. Tegenwoordig is telefonie en  zijn
radiogolven alledaagse verschijnselen. Zijn we allemaal heksen
geworden?  Iemand zou eens in een duister laboratoriumpje iets van
electericiteit  hebben ontdekt, in een eeuw dat er nog niets van
electriciteit bekend was.
Een heks, een kwakzalver. Dood aan de heks, weg met de kwakzalver.
Beetje uitkijken dus met wie je adresseert met die mooie scheldwoorden.
Soms zit iemand wèl op de goede weg. Is alleen de tijd ietwat vooruit.