D66-Almere liet zich omkopen door bedrijfsleven

Fri Mar 21 10:27:29 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>In de eerste link staat niks over "bijdragen" vanuit het bedrijfsleven
>o.i.d. aan deze D66-actie. Hoe kom je er op?

 In de eerste link staat het juist wel (het is er aan toegevoegd toen er
 heisa over ontstond - daarvoor was de financiele steun vanuit het bedrijfs-
 leven geheim).

 Probleem is dat niet het bedrijfsleden naar D66 zou zijn gestapt maar D66
 naar het bedrijfsleven teneinde het project gefinancierd te krijgen (en
 daar vervolgens z'n mond over hield).
 Dit is zo dom als het maar kan. Terecht dat andere partijen kwaad zijn.

 Op een van de URLs die ik gaf staat overigens een prachtig stukje van een
 VVD-raadslid. Die schrijft,
    Theologisch is het idee van de rustdag voor christenen echter moeilijk
    te onderbouwen. Daar de zondagsrust pas in de vierde eeuw door keizer
    Constantijn werd ingevoerd is de basis hiervoor niet te vinden bij de
    eerste christelijke gemeentes. (...) Het joodse sabbatsgebod (wat
    overigens zaterdag is) zou voor christenen nooit moeten gelden.
    Christenen leven namelijk onder de genade niet onder de wet.
    Verder zijn er in het Nieuwe Testament meer dan genoeg verzen die
    duidelijk aangeven dat de sabbat niet voor de periode na Christus geldt.
    Zo lezen wij in Johannes (5:17): Maar Jezus zei: 'Mijn Vader werkt aan
    eee stuk door, en daarom doe ik dat ook (dat was op een sabbat). En
    in Romeinen (14:5) wordt het nog duidelijker gesteld: De een beschouwt
    bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk.
    Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Overigens is dit natuurlijk niet waar het om gaat.

Inzet is de 24-uurs economie, Mercurius aanbidden op zondag (die kooplus-
tigen heten in consumententaal reeds 'de Gele burger), en mensen dwingen
om op zondag te werken. Uiteraard werken de voorstanders van dit alles
zelf niet op zondag - dat moeten anderen maar doen - ze willen slechts
zelf op zondag kunnen consumeren.

Zelf ben ik wat ambivalent in deze. Ik ga zelf zondag naar AH maar mijdt
in het weekeinde de binnenstad (kooplustige provinciaaltjes maken met hun
auto de Amsterdamse binnenstad onveilig want ze zijn niet aan 'een grote
stad' gewend).

Ik kan me wel voorstellen dat de vakbonden en de kleine middenstand tegen
zijn: er dringt zich hier tamelijk agressief een leefwijze op. Als de
voorstanders van koopzondagen tevens zouden pleiten voor vrije weekdagen,
dan zouden ze geloofwaardiger zijn. Maar ja, dat laatste pleit dus *tegen*
hun geloof...