neef-nichthuwelijken

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Mar 18 11:13:18 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/3/18, Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Hmm, hoe wil je een verbod op neef-huwelijken implementeren?

De procedure via de Koning(in), wellicht?

> Immigranten met twee paspoorten (veel PvdA-stemmers dus)
> kunnen zich op het recht in vertrekland baseren.

Maar waarom  zouden we dat - wat we hier als niet gezond zien - dan
moeten toelaten?

Welke betekenis heeft e.e.a. voor de kwaliteit van leven?
Wat zijn de (extra) kosten van medische voorzieningen?

>  In Nederland is een nicht-neef-huwelijk slechts mogelijk "na toestemming
>  van de koningin", o.i.d. - een procedure dus. De genetische check schijnt
>  redelijk populair te zijn bij inlanders, maar kost geld.
>
>  Wat zeggen de koran en de sharia ervan?

Ben geen arabist die je even helpt uit(harry de)winteren. ;)
(Zie: Pauw en Witteman)

Maar geen idee, Henk, ik kan slechts dit vinden:.
Sharia kent CONSANGUINE SISTER (Sister from same Father but different
Mother) (als bij overlijden overgebleven kinderen elders moeten worden
onder gebracht)

...  maar dat (ver)wijst m.i. niet echt naar een neef/nicht huwelijk.

Het stelt zo´n huwelijk wel in een iets anders daglicht vergeleken met
de (neef/nicht)huwelijken zoals we die hier doorgaans kennen, en de
betekenis derhalve van neef/nicht.

Heb ook geen duidelijkheid over wat de bloedband dan voor betekenis
heeft voor de nakomelingen in dat geval.

Wet- en regelgeving voorziet daarin niet echt. Onze/De (CDA) hoeksteen
(monogamie huwelijken) maatschappij houdt weinig rekening met andere
gebruiken, zoals we weten. Polygamie huwelijk (er)kent dit land niet,
meen ik te weten.

Desondanks meent (meer dan) half Nederland dat Kerk en Staat
gescheiden zijn?!?! ;)

Henk Elegeert