Condoleancesite Jonge Democraten

Mon Jun 30 09:24:54 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Novum
Datum: 30 juni 2008

D66-jeugd is symbolisch in de rouw
----------------------------------
De Jonge Democraten zijn een zeer populaire condoleancesite begonnen.

De D66-jongeren van de Jonge Democraten vinden dat vrijheid van meningsuiting
steeds verder wordt ingeperkt en is 'overleden'. Ze wijzen op de aanklacht
tegen GeenStijl.nl, de arrestatie van cartoonist Nekschot en de aanklacht van
Balkenende tegen het blad Opinio.

Daarom begonnen de D66-jongeren de condoleancesite voor de vrijheid
   http://www.magikooknogietszeggen.nl
Op de site staat een zwart kruis met de jaartallen 1815-2008.

Daaronder staat de tekst: 'We hebben vele jaren van je mogen genieten. Omdat
je al zo lang in ons midden was, was je aanwezigheid bijna vanzelfsprekend.
Vooral daarom is het zo'n ontzettende klap dat je zo plotseling heen bent
gegaan. We zien het als een ontzettend verlies voor ons land, en voor de vrije
samenleving waarin wij dachten te leven. Rust zacht, we zullen je missen.'

Voorzitter van de Jonge Democraten Floris Kreiken legt uit: 'We bevinden ons
op een hellend vlak waarin straks de angst om nog voor je mening uit te
durven komen de overhand krijgt.'

De reacties op de condoleancesite lopen uiteen van 'Ik mis je' en 'Tabe ouwe
jongen' tot 'Laat je niet bedotten, de vrijheid leeft'. De toon van de
berichten varieert van diepe ernst en boosheid tot jolig. 'Ik weet hoe jullie
je voelen, joh! Mijn hond is gister dood gegaan. Hij is onder de auto gekomen',
schrijft Beasty.

De Jonge Democraten houden morgenmiddag in Den Haag een begrafenisplechtigheid
voor de 'dood van de vrijheid van meningsuiting'. De rouwstoet vertrekt om
12.00 uur met een doodskist vanaf Het Plein in Den Haag naar het ministerie
van Justitie. Daar worden bloemen neergelegd en wordt een grafrede voorgedragen.
De Jonge Democraten zeggen geen 'enorme stoet' te verwachten.

--------
(c) 2008 Novum