Da Vinci Code (Was Re: Garmanbozia: Opnieuw plaatje van Dode Hond gevonden)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jun 30 00:27:54 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je ontwijkt mijn vragen, Henk, en ontwijkt de essentie. Je gaat er nu
grapjes makend omheen zeilen. Ik zal nog een poging doen: als iemand
geboren wordt weet hij of zij dat hij dood zal gaan. Dood * zal* gaan.
Toekomstige tijd. Het proces dat leven heet heeft intrinsiek een
voortgang, een natuurlijk procesverloop, of je dat nu meet in grootheden
als seconden of uren, of krasjes op een oude boomstam, het vastgelegde
aantal malen dat de zon opgaat en weer ondergaat, één ding staat vast:
wie geboren is gaat ook een keer dood. Dat "een keer" noemen we
toekomst. Nee, we weten niet wanneer hij of zij dood gaat, ook niet hoe
iemand dood zal gaan, maar dat hij zal doodgaan, en nu nog niet dood is,
dat staat vast. Dat staat vast als een betonnen waarheid. Dat is een
keihard verschijnsel, om met Marc te spreken. Het simpele gegeven dat er
dus geboorte, leven én dood bestaat, betekent dat er tijd is, dat er
verschil bestaat tussen moment één (geboorte) en moment 2 (dood). Daarom
is er altijd verleden, heden en toekomst, hoe je die ook wilt
documenteren. Daarom zeggen monniken: beidt uw tijd. Memento Mori!
Maar ik begrijp jullie angst heel goed. Als je een toekomst toelaat in
je bewustzijn, een NIET-NU, dan is er inderdaad een niet NU-bestaand
element in je bewustzijn geslopen. De toekomst is namelijk geen empirie.
Geen NU te bestuderen en ervaren entiteit. Iets niet bestaands, en toch
bestaands. Een paradox. Lastig. Laat je verleden en toekomst toe, als
elementen van je bewuste zijn, dan kan je niet anders dan toegeven dat
er meer is dan een fysiek te onderzoeken werkelijkheid. In die zin is de
toekomst inderdaad een meta-realiteit, en staat buiten de fysiek, is dus
meta-fysisch. In die zin zijn alle agenda's metafysische systemen.
Vandaar dat jullie je er tegen verzetten. Je verzet je tegen je eigen
dood, die in de toekomst ligt, maar door jullie ontkend wordt.