Garmanbozia: Opnieuw plaatje van Dode Hond gevonden

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jun 29 14:30:08 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou, een uitgebreid antwoord, die bij mij meer vragen oproept dan
beantwoordt. Niettemin dank voor de moeite.

In ieder gaval zie ik bij je een dichotomie tussen het waarneembare en
het instrinsiek niet-waarneembare. Waarbij je het waarneembare direkt
koppelt aan de materie en het niet waarneembare aan mentale activiteit.
   Vandaar dat we dus ook slechts kunnen waarnemen middels onze fysieke
waarnemingsinstrumenten, ogen, oren, tastzin, proeven, zintuigen kortom.
Waarnemingen zijn zintuiglijke waarnemingen, in jouw verhaal. Geen
niet-materiéle waarnemingen. De klassieke geest-materie dichotomie.

Nu is er een lange traditie van zienwijzen waarin het menselijke
waarnemen losgemaakt is van het puur zintuiglijke. De
bijna-dood-ervaring is daar een onderdeel van. De cardioloog P. van
Lommel beweert dat er waarneming bestaat als de mens reeds hersendood
is. Dat er dus een super-materieel waarnemingsvermogen bestaat, dat
doorgaat tot na de fysieke dood. Hij heeft dat in zijn praktijk min of
meer onderzocht.

http://www.xs4all.nl/~sbo/nieuwsbrieven/04interview_lommel.htm

Hij stelt dat de wetenschap de empirie tot een soort absolutum heeft
verklaard. Zintuiglijkheid is de afgedwongen norm.

De vraag die blijft: is een intuïtieve waarneming, een voorgevoel, een
(soms voorspellende) droom, is een ervaring die buiten het zintuiglijke
treedt, zoals een Bijna dood ervaring, dan géén ervaring, maar slechts
een illusie? Een nietszeggende betekenis?

Ik denk Marc, dat jij ja zal zeggen, maar dat is slechts jouw
overtuiging. En een overtuiging, het spijt me, een overtuiging is niets
meer dan een speculatieve, onverifieerbare, onmeetbare betekenisgeving.

Dus we tasten in het duister, en kunnen slechts de ene overtuiging
afwegen tegen de andere. Niemand heeft gelijk.