(chr/gristelijke) betutteling viert 'eens' over selectie embryo's

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jun 27 19:29:30 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 27-06-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
>  Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> forwarde van Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com>,
>  >Kan Andre Rouvoet nog prenataal worden gedeselecteerd?
>
>   'Deselecteren' is toch ook selecteren ?

Absloluut. En eenmaal in de baarmoeder (prenataal) heeft dat allang
geen zin meer, of het moet een tweeling betreffen (niet de eeneigige
dus) en een gevaar voor de draagster inhouden.

De ´selectie´ aldaar wordt (pregravide) via een ´natuurlijk proces´
tot stand gebracht.

Of je pre-implantatie ook prenataal kunt noemen, betwijfel ik. Bij
prenatale diagnostiek gaat het middels vruchtwater. Hier gaat het over
re-implantatie genetische diagnostiek (PGD) welke een techniek is die
zich bevindt op het
snijpunt van genetische diagnostiek en voortplantingstechnologie.

Als sprake is van een erfelijke afwijking bij één of beide ouders kan
er voor gekozen worden tijdens een IVF-behandeling PGD plaats te laten
vinden.

De bevruchting vindt dan namelijk buiten het lichaam plaats, waardoor
het zo ontstane pre-embryo, onderzocht kan worden op bepaalde
genetische afwijkingen. Alleen gezonde embryo's komen in aanmerking
voor terugplaatsing in de hoop een zwangerschap tot stand te brengen.

>   Ik begrijp best dat sommigen Rouvoet niet zien zitten - maar ja, hij doet
>   slechts datgene waarvoor hij door CU-stemmers gekozen is.

Precies. Het ondemoratische hangt ook niet van hem af, maar het
systeem dat wij hebben weten te creeeren en dat we ondanks alle
inspanningen maar niet echt goed aan het functioneren krijgen.

Postnataal vind ik Rouvoet een uitstekend politicus, maar een tamelijk
zwak bestuurder met veel teveel invloed op zaken die voor iedereen van
belang zijn.

Dit Kabinet/deze Overheid meet zich - zonder duidelijke grondslag -
wel erg veel invloed toe, en grijpt - wel al - te zeer in in de levens
van burgers.

> Wie dit ondemo-
>   cratisch vindt, moet de liberale hervormingen waaraan D66 heeft meegewerkt
>   even ondemocratisch vinden. Of recenter: het doordrukken van die pseudo-EU-
>   grondwet tegen de wil van het Volk.

Eveneens afhankelijk van een weinig florisant functioneren van het
systeem. De toezegging dat Europa ´democratischer´is geworden kan dan
ook naar de prullenbak. Gewoon niet waar !!

> Dit soort dingen zijn immers relatief.
>
>   Wat te doen trouwens, als een stel juist *niet wil* dat er wordt ingegre-
>   pen ? Krijgt de arts/laborant dan rechten als 'weigerabtenaar' of moet'ie
>   op straffe van ontslag hoe dan ook meewerken aan een kanker-embryo ?

Die discussie - we worden buiten gesloten over zaken die onszelf
(burgers) aangaan -  kan maar niet worden gevoerd. Niet (slechts)
doktoren beslissen, maar zeker de ouders. Om nu daar solidair mee te
kunnen zijn dienen we die discussie zo open, en zo transparant
mogelijk te kunnen voeren.

>   Hadden we het referendum maar... dan waren al dit soort compromissen on-
>   nodig. Dan gebeurde er gewoon wat de burger in meerderheid wil (dus: wel
>   prenataal kunnen selecteren, geen hervormingen en geen EU-grondwet - onge-
>   acht de signatuur van de Regering en compromissen in de Kamer).

En een echt Europa van de burger.

>   Is het niet beter om het huidige probleem te gebruiken om het referendum
>   weer eens in het zonnetje te zetten ? Wordt trouwens wel weer eens tijd
>   dat D66 zich voor die zaken gaat inzetten waarvoor de partij ooit werd
>   opgericht... Gaat het meteen weer eens ergens over - en da's mooi
> meegenomen.

Goed idee.

Henk Elegeert