tetterdetet

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jun 23 14:31:31 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,

>  Maar wat is het alternatief ?
Dat alternatief is er. Niet denken dat een Leider de verlossing brengt,
ook al zal hij met mooie babbels stemmen kunnen trekken. Het is absurd,
ab-surd, dat in D66 ineens over Leiderschap wordt gesproken, een thema
dat vroeger alleen in extreem-rechtse kringen van betekenis was. Ja,
leiderschap, de zaak goed leiden, hetgeen betekent uitstekend kunnen
luisteren (Cregg), dat is een ander issue.  Maar we hebben teveel ego's
aan die partijtoppen, mensen die gedreven, verschroeid worden haast,
door hun persoonlijke ambitie. Leiders dus. Ik zeg persóónlijke ambitie,
want ambitie voor de club is natuurlijk prachtig. Ik wil geen lid zijn
van een partij die haar succes, straks -misschien-, te danken heeft aan
één mooiprater. Ik wil samen met anderen een partij van de grond af
opbouwen. Waarbij we fair en democratisch degene kiezen die de club
vertegenwoordigt naar de pers, naar de burger, naar het electoraat. Maar
het is ONZE partij en niet de partij van meneer of mevrouw Huppeldepup.
En dat laatste zie je overal de kop opsteken, TON, PVV, Fortuijn,
Marijnissen/Kant, de Leiders hebben het toneel ingenomen en de ranks and
files moeten de Leiders -tegen de beloning van gunsten-  dienen. Van
Mierlo deed dat niet, die werd zijns ondanks "partijleider". Die zag
veel liever Hans Gruijters die rol vervullen. Natuurlijk smaakte Hafmo
later ook de zoete smaak van de aandacht en het succes, plus de welvaart
die erbij hoort, en je moet wel een soort Siddharta zijn om die
verleiding te dragen, maar zijn aanvankelijke onwil om de leidersrol te
spelen maakt hem sympathiek en daarom succesvol. Het is een paradox.
Het alternatief is Obama, zover ik het nú kan beoordelen. Daarin
verschillen jij en ik fundamenteel van opinie. McCain wil op oude voet
verder, met het Leidersprincipe va Bush en de zijnen. Betaald door de
corporate big boys, via de lobbyisten in Washington weer vier jaar
Leidertje uithangen en je eigen wil doordrijven, zoals Bush deed in Iraq
en de Scott Libby-zaak (etc) en zoals Balkenende het deed/doet in tal
van kwesties, waaronder Iraq.
Obama heeft en SP-achtige grassrootsorganisatie uit de grond gestampt,
in nog geen jaar tijd, ongelooflijk. En de kleine luyden van de VS
steunen hem financieel, zo sterk, dat zijn budget ver over dat van
Clinton of McCain heengaat. Bij hem is het "onze strijd" en niet "*Mijn*
Strijd", als ik deze vervelende vergelijking mag maken. Elke overwinning
van Obama was een overwinning van zijn mensen, en dat zei hij ook. Hij
meent het.

En Marc, je zit goed hoor, als conservatief, bij D66. Kernenergie is er
inmiddels half door gejaagd. Waddenzee is verkwanseld. Het
Leiderschapsprincipe is aanvaard. De goede posities komen eerder door
(verkapte) benoemingen tot stand dan door democratische verkiezing. De
Stem des Volks telt niet meer (Europa, minachting voor de kiezer). Als
conservatief zit je goed. Ik vrees echter dat D66 de boot gaat missen,
ondanks de peilingen,  vergeleken bij de aanpak en de mentaliteit van de
LibDems in het VK en Democrats in de VS. Voor je het weet zit Pechtold
weer te grijnzen in een balkenende-achtig kabinet terwijl hij de kern
van z'n programma heeft geruild tegen macht. Zoals Bos dat ook deed. Ik
zie geen verschil tussen de mannetjes.