Commissie Peter Bakker spreekt verhullend koeterwaals

Marcel van Dalen m.dalen10 at CHELLO.NL
Mon Jun 16 17:08:17 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Pechtold bediend zich

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] Namens Henk
Elegeert
Verzonden: maandag 16 juni 2008 16:38
Aan: d66
Onderwerp: Re: Commissie Peter Bakker spreekt verhullend koeterwaals

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 16-06-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> [...]
>
>  De commissie arbeidsparticipatie van Peter Bakker kwam een paar minuten
>  geleden met een advies waarvan de titel luidt,
>    Naar een toekomst die werkt
>
>  Deze zin mag dan werken, lopen doet'ie in elk geval niet: er is geen
onder-
>  werp en 'naar een toekomst' is een soort bijwoordelijke bepaling. Helaas
>  repareert een dergelijke constatering de zin niet - er is meer mis. Waar
>  slaat 'die' op terug ('naar een toekomst' kan vanwege het bovenstaande
niet)
>  en wie is het die werkt (zal 'de toekomst' wel niet wezen).

Bovendien: "Niet alleen het arbeidsaanbod verandert, ook de
samenstelling van de werkgelegenheid verandert. De onzekerheden over
de toekomst zijn groot. Voor Nederland bestaan geen goede lange
termijn studies die de vraag naar arbeid – in verschillende
doorsnijdingen, zoals opleidingsniveaus – voorspellen."

Ja nee, zij die in de toekomst kunnen kijken (de koeken)Bakkers dus,
weten wel wat er nodig is, en schuwen niet - ondanks al die
onzekerheden - om voorspellingen te doen - waarvan ook zij niet weten
-  waar die uit zullen komen.
Maar ach,  dan komen zij wel weer eens bij elkaar om daarmee de
suggestie te wekken dat de hoogggeleerden het er roerend over eens
zijn, maar waarvan duidelijk is dat de maatregelen genomen geen ander
doel hebben dan het verder uithollen van de bestaanszekerheden,
waarvoor zij - in hoge mate - verantwoordelijk voor zijn.

Kijk, ook Pechtold bediend zich van die (CDA) flapdrollen retoriek.
Ook hij komt niet verder dan blijven steken in gemeenplaatsen die bij
de top beginnen en ergens onderaan de uitwerking wel weer niet zullen
missen.

Ik ben al(lang) klaar met de klim !! Die niets maar dan ook helemaal
niets heeft te bieden. Pechtold schaamt zich er zelfs niet voor het
bestaande onderwijssysteem heilig te verklaren, waarvan ook hij *moet*
 weten intussen dat het niet langer meer functioneert.

D66 weigert zelfs de discussie daarover aan te gaan, bang als men is
daarbij een paar ´heilige´ huisjes om ver te werpen. Men blijft veel
en veel liever hangen aan dat systeem dan dat men uitwegen zoekt uit
de problemen. Zijn die er dan moeten mensen zelf er maar voor
opdraaien. Die discussie, durft D66 niet aan, men roept liever een
paar oude zgn. wijze heren bij elkaar voor het opstellen van een
volstrekt eenzijdige nota(´s) !!

Beide commissies laden de verdenking op zich om slechts de politiek
zelve uit de ontstane crisis te willen redden, en dan met maatregelen
te komen die de crisis slechts zal doen toenemen.

Ik kom werkelijk niets tegen waar er van blijk van wordt gegeven het
ook buiten het bestaand politiek klimaat - Pechtold hecht eraan daar
ook nog eens de nadruk op te leggen, zelfs (al wil ie ons doen geloven
dat in alle toonaarden te willen ontkennen (het zijn de anderen die
het doen)) - die oplossingen te willen zoeken.

Je wordt kortom (weer opnieuw) belazerd waar je bij staat !!

> [...]
>
>  De zin zou iets in de trant van,
>    De commissie wil naar een toekomst die werkt
>  moeten luiden en daarin is,
>    naar een toekomst die werkt
>  het lijdend voorwerp.
>
>  Oftewel: de titel van het advies is een lijdend voorwerp en de commissie
>  arbeidsparticipatie (of de regering, of de globaliserende hervormer) is
>  *zelf* het onderwerp en *wil* iets. De mensen die worden geacht in deze
>  'werkende toekomst' aan de slag te gaan, staan in elk geval overal
buiten.
>  Die hebben niets te *willen* (die moeten werken).

Het werkelijke probleem is dat die mensen tot onderwerp van hun
probleem zijn gemaakt. Werkelijk, er hangt de burger/kiezer geen
groter gevaar boven het hoofd dan een overheid die voortdurend van
tactiek veranderd en de (welwillende) burger/kiezer het nakijken
geeft.

Fnuikend zelfs voor de zelfredzaamheid/zelfwerkzaamheid van
burgers/kiezers, maar ja dat moet kennelijk ten alle tijden worden
voorkomen, anders heeft de politieke partijen bende niets meer te
doen. En ondanks Pechtolds verwoedde pogingen zich daar buiten te
willen zien, plaatst ie zich er middenin.

>  Mensen verliezen hun rechten zonder dat ze zich daarover mogen
uitspreken.

En als dat nu werkelijk een oplossing was voor de aangekondige
ramp(en), maar niemand weet immers of die rampspoeden werkelijk zullen
plaatsvinden, en sterker hun oorsprong vinden in wat zij opdissen. Het
ontbreekt opvallend genoeg juist aan  portfolio´s waarin alle
scenario´s in vermeld staan.

>  Kom maar eens vlak voor de verkiezingen met dit soort voorstellen en ga
>  ze dan maar eens verdedigen. Kijken wat de burger er zoal van vindt.

Ah, die zijn echt te dom hoor !! ;) Stel je eens voor dat die zelf een
goede keuze maken? Dan heb je zo´n Balkenende, of zo´n ´klaar voor de
klim´ helemaal niet meer nodig. :) Dat mag NOOIT gebeuren, nee ons
verziekt(/end) politiek systeem moet koste wat koste behouden blijven.

>  Probleem met al die hervormers is keer op keer dat ze dat niet durven.

Keer op keer ook blijken ze er naast te zitten en willen veranderingen
op koste van de samenleving/maatschappij, en vooral de vrije keuzes
van de burgers/kiezers. Dat ondanks het gewauwel van Pechtold in
Buitenhof.

Er is zelfs geen situatieschets van het moment zelve, of het is in
dienst van de conclusies van waar men heen wil !! Zelfs de eigen Bert
Bakker laat zien opgesloten te zitten in de politieke retoriek, en
komt dientegevolge ook niet aan met echte oplossingen. Zijn nota staat
bol van de cirkelredeneringen die geen ander doel hebben dan dat van
het eigen gelijk. Het clubje van ´deskundigen´ lijken allemaal behept
te zijn met eenzijdig onderwijs. Geen wonder dus dat je dan je
´gelijk´ binnen haalt. Op de vraag of het ook iets van een oplossing
biedt is daardoor op voorhand eigenlijk al verkeken. Politiek
bedrijven, meer niet.

Henk Elegeert

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66