EU-Grondwet is samenraapsel van ambtelijke prietpraat

Fri Jun 13 11:42:41 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>,
>Hoelang blijft D66 nog (ondemocratisch) voor u(i) topia opkomen? Of
>mag die vraag pas na de (buitenland) vacantie worden gesteld?

 Pechtold bewandelde gisteren meerdere paden tegelijk...

 Ja, het was niet democratisch... maar als de Ieren tegenstemmen gaat
 Europa toch door, dan maar zonder Ierland. Grondwet was nodig omdat
 er zoveel landen in de EU zitten (dat had men dan maar niet moeten
 doen, lijkt me - waarom moeten de burgers opdraaien voor een beleid
 dat hen dictatoriaal is *opgedrongen* ?).

 Daarenboven was de stelling polyinterpretabel:
    Een Iers nee is slecht voor Europa
 want wat is 'slecht voor Europa ?' Is een democratischer Europa dan
 'slecht' (kennelijk) ? Impliceert het dat een Iers 'ja', 'goed' zij
 voor Europa (dat staat er dan toch ook - of is *alles* - ongeacht
 wat - 'goed' dan wel 'slecht' voor Europa) ? Betekent dat 'slecht zijn
 voor Europa' dat het eigenlijk goed gaat met Europa zelf (omdat het
 'Europa' van de Eurocraten een bedreiging vormt voor het Europa van de
 burgers) ? Maar welke van de twee Europa's is dan 'slecht' ?

 Het raarste argument dat ik heb gehoord is dat 3 miljoen Ieren zouden
 beslissen voor *alle* Europeanen* - terwijl al die andere Europeanen nu
 juist hun bek moeten houden omdat *een paar honderd Eurocraten* wensen
 te beslissen wat goed voor hen is.

 Dankzij Europa verdwijnen binnenkort de postkantoren maar komt er wel
 3 maal/dag een postbode langs. En dan hebben we het maar niet over het
 uitblijven van een energie-beleid maar weer wel liberalisering van de
 energie'markt'. Nuon wordt ook al weer aan het buitenland verpatst -
 de energie-nota gaat dus ook nog eens *extra* omhoog als de kopers
 *hun* investerings-duiten van *ons* terugeisen. Ook al weer zo'n door-
 slaand Europees succes waarvoor de burger de Euromane liberale politici
 wel kunnen schieten. En het wordt nog veel erger... een aanval op Iran
 doet echt de energieprijzen niet dalen...

 Als er een referendum zou worden gehouden of de Nederlandse burger al
 dan niet wil dat Nederland onderdeel blijft van de Europese Unie, dan
 is het resultaat uiterst voorspelbaar. Mensen willen immers een sociale
 samenleving waarover ze zelf iets te zeggen hebben en waarin ze zich
 thuis voelen.

 En een dergelijke samenleving staat volkomen haaks op de Eurogekte.