Garmonbozia: De Franse Republikeinse Kalender

Sat Jun 7 17:57:51 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Dus de Ratio is ook fout, terwijl de gekte, zoals jij het
>ziet, alleen maar met de Ratio valt te doorgronden en te bestrijden.
>Je zit nu klem, denk ik. Als de Ratio niet meer deugt, wat dan?

 Ik gaf al een antwoord, maar inmiddels weet ik het echte antwoord...

 Het gaat de Franse revolutionairen niet om de *ratio* maar om *Gnosis*.

 Gnostici geloven dat de God van het oude en het nieuwe testament niet
 dezelfde zijn (dat is trouwens ook zo) maar keren daarbij de zaak om. De
 God van het oude testament is volgens hen Zeus - daar waar het eigenlijk
 Mercurius is. Volgens hen is Zeus daarom Satan in plaats van Mercurius.
 Daarbij hanteren ze verborgen kennis daar waar Jezus zei dat hij geen
 geheime en verborgen kennis verkondigde. En dus werden Gnostici door de
 katholieke kerk als ketters vervolgd (denk maar aan de Catharen).

 Info staat op,
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gnosis
    http://en.wikipedia.org/wiki/Catharism
 Aardige van de laatste URL is dat hier wordt vermeld dat de Inquisitie
 ketters dwong een *Geel* kruis te dragen, dus de kleur van Mercurius.
 [In Unicode: <font color=#ffff00>&#x2671;</font>]

 De Franse revolutie gaat in de Gnostische traditie verder (volgens Gnos-
 tici heeft men 'Geloven', 'Weten' en 'Gnosis' waarbij het laatste staat
 voor een innerlijke, verlichte, kennis). Op basis van het bovenstaande
 ziet men tevens waarom men God bestreedt en dat Geel hier opduikt als
 teken van ketterij.

 Dit verklaart waarom Quispel,
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilles_Quispel
 behalve met de Gnosis ook met Hermes bezig was.

 Dat 'Gnosis' holistisch zij, behoeft -lijkt mij - geen betoog.