Peilingen 6 juni 2008

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jun 7 16:05:49 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar dat zijn toch geen "technische" zaken voor een zakenkabinet!

Misschien is een zakenkabinet niet de juiste term, maar extra-parlementair
kabinet. Voor wie net als ik in verwarring is, zie de volgende pagina voor
wat definities en uitleg:

http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g07ez58p

Is het per se zo dat een zakenkabinet alleen oncontroversiele beslissingen
kan nemen? Zo ja, waarom eigenlijk? Kwestie van terminologie of iets
diepers?

[...]

> OK, maar ik kan je niet volgen dat het via een neutraal oprerend
> zakenkabinet kan verlopen. Jij zegt:  op basis van gelegenheidscoalities
> in de kamer, prima, maar dat wordt dan koehandel. Ik dit, jij dat.

Maar dat is toch onvermijdelijk? En daarbij, ik denk dat er voor veel
broodnodige hervormingen op zich wel kamermeerderheden te vinden zijn,
alleen per regeringsperiode kun je er maar een paar oppakken, omdat elke
coalitie taboe-onderwerpen heeft.

> Mijn idee is eerder: vooraf, voordat een verkiezing wordt gehouden,
> biedt een gekleurde coalitie zich mét een programma aan de kiezer aan.
> Dus rood versus blauw, versus paars, versus groen etc. Dan weet je exact
> welke coalitie welk programma  gaat uitvoeren. Dat betekent dus formeren
> vóór de verkiezingen, kijk, dát is iets nieuws dat goed zou werken. Want
> daarmee weet je als kiezer wat je krijg. Nu is het afwachten geblazen.

Op zich een sympathiek idee, maar wel met veel problemen. Want voor een
akkoord moet er water bij de wijn worden gedaan. Hoe veel en door wie,
hangt af van de machtsverhoudingen en die blijken nou juist door de
verkiezingen.