Peilingen 6 juni 2008

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jun 7 15:41:59 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering schreef:
> [...]
Maar dat zijn toch geen "technische" zaken voor een zakenkabinet!

> Meer dan 1 kabinet aankan: arbeidsmarkt,
Heeft met vakbonden te maken, dus zwaar politiek
>  woningmarkt,
Hypotheekrente-aftrek is een zwaar beladen politiek onderwerp
>  belastingstelsel
> (hypotheekrenteaftrek),
Zei ik al, maar ook andere fiscale zaken zijn politiek beladen. Het
enige dat een zakenkabinet kan doen is ervoor zrgen dat de
belastingdienst EINDELIJK eens efficiënt werkt.
>  corporate governance,
Is een zaak van het bedrijfsleven
>  zorg,
Het nieuwe zorstelsel is pas 2 jaar in gevoerd. Wat zou dat kabinet
eraan moeten veranderen?
>  onderwijs,
Hogere salarissen leraren? Gebeurt al. Wat nog meer?
>  aow,

Verhoging aow leeftijd is een zwaar beladen onderwerp, past niet in en
zakenkabinet
> pensioenen, landbouw en visserij, cultuur, publieke omroep,
> ontwikkelingssamenwerking schieten me zo een twee drie te binnen.

OK, maar ik kan je niet volgen dat het via een neutraal oprerend
zakenkabinet kan verlopen. Jij zegt:  op basis van gelegenheidscoalities
in de kamer, prima, maar dat wordt dan koehandel. Ik dit, jij dat.

Mijn idee is eerder: vooraf, voordat een verkiezing wordt gehouden,
biedt een gekleurde coalitie zich mét een programma aan de kiezer aan.
Dus rood versus blauw, versus paars, versus groen etc. Dan weet je exact
welke coalitie welk programma  gaat uitvoeren. Dat betekent dus formeren
vóór de verkiezingen, kijk, dát is iets nieuws dat goed zou werken. Want
daarmee weet je als kiezer wat je krijg. Nu is het afwachten geblazen.