D66, EU grondwet, het verdrag en het referendum

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 4 23:06:56 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Uit de pers:

> Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt het zogenoemde
> EU-wijzigingsverdrag, de opvolger van de Europese grondwet. Alleen de
> SP, PVV en Partij voor de Dieren bleken woensdag tegenstander van het
> Verdrag van Lissabon. De Kamer sprak twee dagen over de Nederlandse
> ondertekening van het verdrag met premier Jan Peter Balkenende (CDA),
> minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) en diens
> staatssecretaris Frans Timmermans (PvdA). Klik hier!
> <http://ad.uk.doubleclick.net/click;h=v8/36d5/0/0/%2a/t;44306;0-0;0;12354725;4307-300/250;0/0/0;;%7Esscs=%3f>

> [...]
D66 stemde dus vóór het verdrag, concludeer ik. Hoewel we vorige week
nog robuuste taal hoorden over een referendum (vd Ham). Aangezien het
niet logisch en principieel juist is om een referendum NIET te houden
voor een verdrag dat feitelijk WEL een voortzetting is van het oude, wèl
referendabele verdrag. Maar kennelijk is men ómgegaan....
Hoe kan dat nu weer? Als je  in principe vindt dat dit verdrag niet
zomaar aangenomen kan worden, en dat een referendum consequent zou zijn,
en geen referendum een belediging aan de democratie, dan stem je toch
tegen, of onthoud je je van stemmen? Nu heeft D66 toch vóór het
ondemocratisch erdoor gestampte verdrag gestemd, hoewel ze tegen het
verdrag is (zonder referendum), D66 burgemeesters (Wageningen,
Wassenaar) benoemt hoewel ze eigenlijk tégen benoemde burgemeesters is,
en D66 vóór kernenergie stemt hoewel ze eigenlijk tégen is.....

Welke chocolade moet ik hiervan maken?