Doorbraak in cannabis-onderzoek

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jun 4 09:20:36 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 03-06-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  ...omdat D66 hier zo voor is...
>
>  Zojuist heeft de onderzoeksgroep van Murat Yucel,
>    http://www.psychiatry.unimelb.edu.au/mnc/about/staff/myucel.html
>  een artikel gepubliceerd over de rampzalige werking van cannabis, in,
>    Archives of General Psychiatry
>    Vol 65, #6, pp 694-701
>    http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/65/6/694
>
>  Het artikel maakt gewag van verschrompeling van delen van de hersenen
>  (met pakweg 10%)

Kan ik me niet voorstellen. En de doorbraak komt met zoals het er nu
naar uit ziet uit een eenzijdig onderzoek?  Maw: alle MRI-scans tot nu
toe ten spijt waarop kennelijk al die 10% verschrompelingen tot nog
toe over het hoofd werden gezien, komt het met één onderzoek tot een
doorbraak?

Bovendien, ook van een causaal verband blijkt vooralsnog geen sprake.
Uit niets blijkt vooralsnog welke de werkzame stof waarvoor
verantwoordelijk is, en niet bv. in de toevoegingen zit.
Kortom/daarnaast: wat was de kwaliteit, en/of de concentratie werkzame
stof? Hoe legt men het causale verband?

> en psychiatrische stoornissen.

Daarvan is al langer (heel lang) bekend dat een latent aanwezige
stoornis middels het gebruik eerder tot ´ontwikkeling´ kan komen.
Opnieuw: ook hier dus geen causaal verband. Men kan immers niet
uitsluiten dat die reeds aanwezig was. De claim dat die erdoor
veroorzaakt wordt is een wel erg krasse.

Ik vind de antwoorden niet op de meest voor de handliggend kritische vragen.

Henk Elegeert