Garmanbozia: De Vuurtoren en het Kompas

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jun 3 23:26:24 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Tjerk, welkom terug, het heeft met een combinatie van
bedrijfscultuur en stemsysteem te maken. Een SAC zou als wervings -en
selectie instrument goed kunnen functioneren. Maar dan moet je met
assessment-achtige procedures gaan werken: vooraf vastgestelde en in
gedragstermen meetbaar beschreven criteria, je moet het toetssysteem
helder vaststellen (bijvoorbeeld STAR-gesprekken, of 'critical
events'-toetsen), je moet weten hoe je de uitkomst weegt c.q. evalueert
etc etc. Maar dat kan alleen in een bedrijf dat objectiviteit en
helderheid van meetinstrumenten belangrijk acht. En daar geloof ik niets
meer van, bij D66 noch bij andere partijen. Het gaat in partijen toch
veel meer om wie je kent, welke relatie je tot de Leider hebt, hoe lang
je al loyaal in besturen of comité's hebt gezeten, of hoeveel vriendjes
je bij de JD hebt?
Ik ga ervan uit dat thans, twee jaar voor de verkiezingen, al door de
Leider, zijn directe vriendenkring, de bobo's (zoals Mierlo en Schouw)
én de Bestuurderen wordt vastgesteld wie de kamerkandidaten moeten gaan
worden. Het systeem wordt daaraan aangepast en daarna ingezet om die
vooraf-keuze te rechtvaardigen en legitimeren. En het congres
applaudiseert dat af.

Het klinkt cynisch, maar ik geloof echt dat het min of meer zo werkt.