PvdA volledig onderuit in de peilingen...

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jun 3 12:00:38 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het psychologisch inzicht in mijn beweegredenen laat ik graag voor jouw
> deskundigheid en inzicht, Hein. Jij hebt er immers voor doorgeleerd.

Nee hoor, levenservaring. Goed uit je doppen kijken en mensenkennis
opbouwen.
> Maar een kleine historische terechtwijzing is wel op zijn plaats. Het was
> geen 'idiote actie van Fatma'. Geenszins. PvdA en CDA gooiden hun Turkse
> kandidaten zonder veel hoor en wederhoor van de lijst af.
Iets meer nuance lijkt me op z'n plaats: die mensen *ontkenden* een
vastgestelde genocide. En het was / is bij die genocide deze vraag:
hoever durf je af te wijken van de  officiële nationaistische Turkse
lijn, die tot in Nederland met intimidatie en dreiging wordt gehandhaafd
(Grijze Wolven) ten aanzien van Turkse Nederlanders. Zelfde gebeurt in
Duitsland. Wie de genocide relativeert of ontkent is een échte Turk, de
anderen zijn verraders van Turkije en krijgen straf. CDA en PvdA wensten
geen genocide-ontkenners op hun lijsten. Daar kan ik me iets bij
voorstellen. Overigens was er wel hoor en wederhoor, maar de onkenners
wensten geen kleur te bekennen. Ze gooiden * zichzelf*  dus van de
lijsten af. Ik erg voor vrije meningen en vrijzinnigheid, maar als je
een positie inneemt, in vrijheid, moet je ook de consequenties van die
positie accepteren. Dat weten wij D66-ers ook, sinds Uruzgan, nietwaar?
>  Ik vond dat
> belachelijk: het waren in de kern helemaal geen Turkse kandidaten, maar
> Nederlandse kandidaten, in Nederland opgegroeid (en deels zelfs geboren),
> met hooguit een vage herinnering aan Turkije.
En kennelijk nog zo onder invloed van hun oorspronkelijke land dat ze
een door VN vastgestelde genocide wensten te ontkennen.
>  Waarom zouden zulke kandidaten
> ineens een proeve van politieke correctheid moeten afleggen over de Armeense
> genocide?
Heeft niets me te maken met correctheid. Zou het gaan om de holocaust,
dan zou het ineens iets anders zijn, maar in wezen gaat het over
dezelfde zaak. Als meer dan een miljoen mensen op gruweljike wijze zijn
afgeslacht of de ellende zijn ingejaagd, en een natie wil die vlek in de
geschiedenis niet erkennen, dan treedt er een duister mechanisme in
werking. Dan mag er niet over gesproken worden. En wie dat wel doet is
een verrader. Fatma kent dat mechanisme heel goed, en het verbaast me
niet dat ze daar gebruik van heeft gemaakt. Want al die brave
ontkenningsTurken in Nederland zijn goed voor een kamerzetel, dat weten
we inmiddels. Overigens doen Nederlanders hetzelfde met de vlek
Molukken. Wist je dat wij jarenlange genocide hebben gepleegd op de
Banda eilanden? Ja inderdaad, Jan Pieterszoon Coen, met dat mooie
standbeeld in Enkhuizen? Maar de geschiedenisboeken zwijgen als het
graf. Enne....die "politionele acties", waarbij we zogenaamd de orde
handhaafden en met zachte drang de inlanders bij zinnen brachten, dat
was ook ordinaire oorlogscriminaliteit. Jaren mocht er echter niet over
gesproken worden, en wie dat deed was een "verrajer".  We kennen het
mechanisme dus heel goed.
> Dat wordt ons autochtone Nederlanders ook niet gevraagd over de
> politionele acties of over onze grootouders in de Tweede Wereldoorlog.

Dat wordt wel degelijk gevraagd. Ik zal je niet vertellen welke
onzinnige vragen ik van Kohnstamm voor m'n kiezen kreeg bij de SAC, maar
als jij de holocaust zou ontkennen, beste Bert, dan kan je je politieke
carrière wel vergeten, althans bij democratische partijen. Als bij ons
een nationalistische coalitie aan de macht komt, een TON/PVV coalitie,
aangevuld -uiteraard-  met D66 (je moet elke kans pakken, toch?), dan
wordt het wel degelijk vergelijkbaar. Dan wordt het bijvoorbeeld taboe
om vast te stellen dat 95% van het bedrijfsleven collaboreerde met de
bezetter in WOII.  En wie dat tóch beweert, dan, die wordt dan politiek
geboycot. Want nationalisme vraagt verfraaiing van de geschiedenis, dus
om ontkenningen van vlekken.

> Die verontwaardiging bleek op hetzelfde moment gedeeld te worden door
> Alexander Pechtold.
Een volkomen gratuite, op eigen gewin gerichte verontwaardiging,
gebaseerd op gebrek aan inzicht en kennis.
>  Als campagneleider heb ik toen een aantal regels
> geschreven in zijn congresspeech op 7 oktober 2006, de start van de
> campagne, waarin die verontwaardiging en opvatting onder woorden werden
> gebracht.

Heb je de genocide ontkend?
> Dát was de aanleiding voor de Turkse voorkeursactie.
Nee, er was meer. Fatma heeft de genocide expliciet gerelativeerd. Ze
weigerde een uitspraak te doen "omdat ik me niet laat dwingen". Maar
soms móét je een positie innemen. Lastig voor een D66-er, I know, maar
sms is dat gewoon nodig.
>  Zeer welbewust hebben
> we Fatma steeds geadviseerd om zich niet in die discussie te mengen. Wij
> wilden haar beschouwen als Nederlandse kandidate, zonder noodzaak tot een
> extra deugdelijkheidsexamen (in de ogen van witte Nederlanders).

Dan had ze geen enkele uitspraak moeten doen. Geen enkele. Maar áls ze
ernaar gevraagd werd, en dat kan altijd gebeuren, dan ontken je de
genocide niet. Of relativeer je hem niet. Dat geen innemen van een
positie is overigens de reden geweest, één van redenen, dat D66 zo
wegzakte. En nu worden wel posities ingenomen, ten aanzien van Wilders
etc. maar nu is het makelijk. Nu hoef je niet meer om je
ministersbaantje te vrezen.
> Zo werd Fatma dus mijn fatwa, maar ik sta nog steeds van harte achter dat
> optreden. En trouwens, helemaal waar is het ook weer niet. Als de Turkse
> voorkeursactie er niet waren geweest, hadden we die derde zetel überhaupt
> niet gehad, en had ik er ook niet in gezeten. Of er waren nog net wat meer
> vrouwelijke stemmen naar Ageeth Telleman (op 4) gegaan, en dan had zij me
> ingehaald.
> Dus ja, ik blijf lachen, en zonder kiespijn  :-)))

Je bent er prima uitgekomen, heb ik het idee. En je mag blij zijn dat je
de slangenkuil hebt verlaten. Maar dat is een inschatting,. Sommige
mensen genieten van de slangenkuil. Ieder zijn meug. Maar ik zal altijd
in verweer omen tegen verdraaiingen (gespin) van de geschiedenis. Die
zetel van Fatma is een Turks-nationalistische genocide-zetel, niets meer
en niets minder. Zo'n voorkeursactie onder Turken is niet op lucht gebouwd.