PvdA volledig onderuit in de peilingen...

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Tue Jun 3 11:26:56 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het psychologisch inzicht in mijn beweegredenen laat ik graag voor jouw
deskundigheid en inzicht, Hein. Jij hebt er immers voor doorgeleerd.

Maar een kleine historische terechtwijzing is wel op zijn plaats. Het was
geen 'idiote actie van Fatma'. Geenszins. PvdA en CDA gooiden hun Turkse
kandidaten zonder veel hoor en wederhoor van de lijst af. Ik vond dat
belachelijk: het waren in de kern helemaal geen Turkse kandidaten, maar
Nederlandse kandidaten, in Nederland opgegroeid (en deels zelfs geboren),
met hooguit een vage herinnering aan Turkije. Waarom zouden zulke kandidaten
ineens een proeve van politieke correctheid moeten afleggen over de Armeense
genocide? Dat wordt ons autochtone Nederlanders ook niet gevraagd over de
politionele acties of over onze grootouders in de Tweede Wereldoorlog.
Die verontwaardiging bleek op hetzelfde moment gedeeld te worden door
Alexander Pechtold. Als campagneleider heb ik toen een aantal regels
geschreven in zijn congresspeech op 7 oktober 2006, de start van de
campagne, waarin die verontwaardiging en opvatting onder woorden werden
gebracht.

Dát was de aanleiding voor de Turkse voorkeursactie. Zeer welbewust hebben
we Fatma steeds geadviseerd om zich niet in die discussie te mengen. Wij
wilden haar beschouwen als Nederlandse kandidate, zonder noodzaak tot een
extra deugdelijkheidsexamen (in de ogen van witte Nederlanders).

Zo werd Fatma dus mijn fatwa, maar ik sta nog steeds van harte achter dat
optreden. En trouwens, helemaal waar is het ook weer niet. Als de Turkse
voorkeursactie er niet waren geweest, hadden we die derde zetel überhaupt
niet gehad, en had ik er ook niet in gezeten. Of er waren nog net wat meer
vrouwelijke stemmen naar Ageeth Telleman (op 4) gegaan, en dan had zij me
ingehaald.
Dus ja, ik blijf lachen, en zonder kiespijn  :-)))

Op 3 juni 2008 10:30 heeft Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> het
volgende geschreven: