Hamer en Timmermans (was: PvdA volledig onderuit in de peilingen)

Mon Jun 2 13:33:59 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik: over de 'sociaal-liberale vlucht' van PvdA naar D66,
>Daar moet D66 van leren.

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>D66 is geen lerende organisatie.

 Ach, er zijn altijd individuen die het wel doen. Zelf probeer ik het ook.
 'Klaar voor de Klimmers' in D66 zullen het 'sociaal-liberale vluchtgedrag'
 juist 180 graden verdaaid uitleggen (dus: de PvdA-kiezers vluchten *naar*
 het 'sociaal-liberale' D66 en *van* 'het rode conservatisme'). 'Klaar voor
 de Klimmers' leren immers niet van hun fouten maar zijn daar juist trots op.

 Dat 'sociaal-liberale vluchtgedrag' tussen D66 en PvdA ziet men ook tussen
 VVD en TON. De partij die als eerste de koers verlegt, komt als overwinnaar
 uit de strijd (in het laatste geval is dat overduidelijk TON - jochie Rutte
 weet niets anders op te brengen dan Nekschot-cartoons op te hangen; zoiets
 is ronduit zielig).

 Tussen PvdA en D66 is de strijd om de kiezergunst echter nog niet beslecht
 - mede omdat de koers niet verlegd wordt. Zelf denk ik dat de voormalig
 Paarse partijen *geen van drieen* zullen veranderen - in dat geval ligt er
 mogelijk een LPF-drama-in-het-kwadraat in het verschiet. Als rechts een 2/3
 meerderheid behaalt - en da's niet ondenkbaar - dan ziet de toekomst van
 Nederland er zeer zorgelijk uit.