Garmanbozia: De Vuurtoren en het Kompas

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jun 1 12:56:00 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De enige reden waarom de feestcommissie me niet op een verkiesbare
plaats wenste te zetten is deze: ik heb D66 er hardhandig aan herinnerd
dat het een zwalkend, opportunistisch, kibbelend en oneerlijk groepje is
geworden aan de top (en nog steeds gedeeltelijk is). Men *benoemt*
elkaar op basis van vriendjes zijn (Pechtold-De Graaf-Dittrich), en
saboteert op een geniepige wijze de interne democratie (vd Laan,
Dittrich, Pechtold en vd Ham zijn het sterkst daarin). Niet-vriendjes en
"lastige mensen" worden subtiel kalltgestelt.
Ik heb D66 er pijnlijk aan herinnerd, bovendien, dat de club wb de oorlg
n Irak een zwakke, zo niet laffe rol heeft gespeeld. Ten tijde van
kabinetsdeelname was het immers DE gelegenheid die oorlog hard en
ondubbelzinnig te veroordelen (dan was D66 nu de LibDem van NL geweest,
iets dat ik altijd heb bepleit). Nee, P en LJB en LvdL en D en vdH kozen
er bewust voor NIET over de oorlog te praten als het "de coalitie" is
gevaar zou brengen, ONDANKS een congresmotie, door mij ingediend en met
applaus aangenomen, dat D66 de oorlog publiekelijk principieel
veroordeelt. Niet gebeurd.
Met deze laffe zwalkkoers (dit kapotte kompas dus ;-) ) heb ik D66
publiekelijk geconfronteerd, en ja, dan gaan ostracistische mechanismen
werken ("eruit werken", in goed Nederlands). Alleen om DIE reden heeft
de bureaucraat, partijbobo en bestuurder Kohnstamm, met zijn vazallen,
mij niet eens willen opnemen op die lijst. Het wareen de leden die me
ondanks deze Sovjetpraktijken toch een 28ste plaats gunden. Voor die eer
heb ik bedankt, want inmiddels had/heb ik de buik vol van deze
aanfluiting van wat ooit democratie heette.

Heeft dus niets met "geel"  te maken. Ook niet met Brandarissen.