Markt werking (Amerikaans Congres akkoord met steun huizenmarkt)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Jul 31 14:20:24 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Precies, wou niet de wijsneus spelen,
>
> Gedrukt geld mag devalueren voor de bank(en)
> maar inflatie is in het belang van de schuldenaar,
> dus daar zat het verhaaltje toch echt fout.

Klopt, goed punt, maar bedenk wel dat banken niet hun eigen geld uitlenen,
maar dat van klanten en dat wat ze geleend hebben van de centrale bank. Ze
moeten wel een percentage van hun tegoeden contant aanhouden en dat wordt
door inflatie steeds minder waard, maar dat percentage is meen ik vrij
laag. Ook moeten ze buffervermogen aanhouden. Van elke euro op een
rekening moet de bank iets van 8 cent eigen vermogen hebben. Maar dat
hoeft niet contant aangehouden te worden, het kan ook in aandelen of
andere bezittingen zitten die mee-infleren. Wel pijnlijk wordt het als het
in aandelen in andere banken of in onroerend goed zit, want dat gaat
momenteel hard omlaag. Daar zullen al die steunoperaties dan ook wel voor
bedoeld zijn.

De sparende consument daarentegen is wel de klos en zelfs dubbel: in de
eerste plaats omdat hij door de lage rente minder aan zijn spaargeld
verdient en ten tweede omdat zowel rente als hoofdsom door inflatie minder
waard worden.

> Tuurlijk is de rente normaal een verlies
> maar als inflatie rente inhaalt is lenen goedkoper.

En dat doen banken dus ook... Het goedkoop lenen van geld bij de centrale
bank zal wel meer dan opwegen dan het negative effect van de inflatie.

> Per saldo klopt het verhaal wel
> en is geld drukken zeker export naar andere landen
> van geld dan, import van waarden dus,
> de grootste gelegalideerde criminaliteit,
> en de VS die zijn betaalde dollars laat devalueren
> tot een melt down kan volgen
> de grootste dief van de wereld.

Tja het is een bedenkelijke zaak. Inflatie door een los monetair beleid is
feitelijk een vorm van belasting. De Amerikaanse overheid is door de
positie van de dollar als reservemunteenheid in staat deze belasting zelfs
te heffen in het buitenland. Je zou nog kunnen zeggen dat buitenlandse
instellingen vrijwillig Amerikaanse staatsobligaties kopen terwijl ze
weten wat er gebeurt. Aan de andere kant, doordat olie meestal nog wordt
afgerekend is dollars, worden buitenlandse ondernemingen feitelijk wel
gedwongen voorraden dollars aan te houden. En het afrekenen in dollars is
iets dat door de OPEC wordt betaald. En de Saoedische regering heeft jaren
geleden afgesproken dat te blijven doen in ruil voor Amerikaanse steun aan
de koninklijke familie...