Markt werking (Amerikaans Congres akkoord met steun huizenmarkt)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Jul 31 11:01:53 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De enorme schulden van burgers aan de Centrale Bank
> dalen enorm in waarde door inflatie.

Je bedoelt denk ik de schuld van banken aan de centrale bank. Alleen
banken en bepaalde financiele instellingen mogen lenen bij de centrale
bank. Die lenen dat op hun beurt natuurlijk weer uit aan burgers en
bedrijven.

> Dan is het toch niet in het belang
> van die private 'bankers'
> om hun tegoeden van de burgers zo te devalueren?
> Immers ze lenen een waarde van 100%
> en betalen later bijvoorbeeld 80% waarde terug.

Als je zelf geld mag bijdrukken is dat niet belangrijk. Dan kun je
makkelijk 100 miljoen bijdrukken en uitlenen tegen 2%. Een jaar later komt
het weer terug, dan verbrand je het weer en inmiddels heb je 2 miljoen
verdiend, min de verwaarloosbare kosten van drukken en weer vernietigen.
En ik de praktijk gaat het grotendeels electronisch, dus gaat het allemaal
nog veel makkelijker. Lucratieve business, zo'n centrale bank.

Ook dat speelt mee volgens mij.