Markt werking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Jul 28 18:27:46 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Martijn's thesis is domweg dat het allemaal nog niet rechts genoeg is.

Niet zozeer niets rechts genoeg als niet liberaal genoeg en er is een
groot verschil, zowel historisch als tot op de dag van vandaag. Maar dat
was niet wat ik hier betoogde. Mijn punt was dat Henk E. betoogde dat de
markt in Amerika grotelijks had gefaald en dat is gewoon niet waar,
simpelweg omdat dat wat daar inderdaad grotelijk misgaat alles behalve
marktwerking is. Nu kun je er over discussieren wat er was gebeurd als je
wel volledige marktwerking had gehad, en die discussie ga ik graag aan,
maar da's wel een andere discussie.

> Tja, dan is er hier sprake van extreme overheidsbemoeienis.

We hadden het nu over de VS he, een land dat doorgaans wordt afgeschilderd
als toppunt van marktwerking, wat overigens onzin is, maar dat terzijde.
Maar "zelfs" in die VS hebben we deze, inderdaad extreme
overheidsbemoeienis in de financiele wereld. Het gaat om kolossale
bedragen hoor. Ik las van de week dat de dollar sinds 1913 95% van zijn
waarde verloren heeft!

> Leve het
> libertarisme en zo - weg met de overheid, leve de vrije jongens.

Het libertarisme gaat me wat ver, maar je zou voor de grap het
libertarisch manifesto eens moeten lezen:
http://mises.org/rothbard/foranewlb.pdf. Leuk om allerlei zaken die we als
vanzelfsprekend beschouwen eens van een andere kant te zien. Wist jij
bijvoorbeeld dat het VK in de 18e eeuw een voortreffelijk privaat
wegennetwerk had? En dat banken private munten en papiergeld uitgaven? Het
is wel grappig om te zien dat allerlei zaken die soms als utopie worden
afgedaan in het verleden buitengewoon succesvol hebben gewerkt. Jet hoeft
het niet met de redeneringen eens te zijn om er toch wat van op te steken.

> Vrijwel niemand heeft dergelijke gedachten. Aan de linkerkant van het
> spectrum zit volledige staatsbemoeienis en aan de rechter het ontbreken
> daarvan.

Niet rechts Marc, liberaal, da's echt wat anders. Dat je het met allebei
oneens bent, wil nog niet zeggen dat je ze over een kam kunt scheren.
Communisten en nazi's zijn bijvoorbeeld ook niet een groep! Traditioneel
rechts waren de aanhangers van het ancien regime. En die waren zeker niet
tegen staatsbemoeienis!

En zelfs de libertariers zijn meestal niet tegen iedere vorm van
staatsbemoeienis, de meesten zijn voor een staat die burgerlijke vrijheden
en het naleven van contracten garandeert: life, liberty and property.
Rothbard was een van de meest fervente tegenstanders van de overheid, hij
was een anarchist, of anarcho-kapitalist, zoals hij het zelf noemde.

> De meeste mensen zitten qua opstelling daar ergens tussen in -
> en het hangt van het onderwerp af hoe vrij de markt kan zijn.

Dat lijkt me juist, al zullen we het vast oneens zijn wanneer wat kan.
Overigens, er geldt ook: het hangt af van het onderwerp hoe gereguleerd de
markt kan zijn. Het is niet zo dat overheidsbemoeienis een veilige optie
is waarop je altijd kunt terugvallen.

> Als men kijkt naar projecten waarin flink geinvesteerd moet worden zonder
> dat deze zich ooit terugbetalen, dan komt men met de vrije markt geen stap
> verder.

Zonder dat die zich terugbetalen aan *investeerders*. Ik mag hopen dat je
geen projecten bepleit die geen netto positief maatschappelijk nut hebben.
Maar kijk eens naar de overheid: is er ook maar een grootschalig project
waar die geen puinhoop van maakt?

> Daarom is het energiebeleid zo'n gigantische ramp aan het worden:
> de overheid doet een stap terug daar waar ze niet gemist kan worden.
>
> In het onderhavige geval van de hypotheekcrisis is de vrije markt op z'n
> bek gegaan omdat men snel geld wilde verdienen: hypotheekje afsluiten en
> doorverkopen die handel. Op een gegeven moment loopt zo'n piramide-spel
> spaak en moeten anderen voor de tekorten opdraaien die ontstaan zijn door
> zakkenvullers. Mooi voorbeeld van *te weinig* controle door de overheid.

Tja, te weinig controle, zo kan je het zien. Maar als je een peuter een
geladen pistool geeft en hij schiet iemand dood, is dat dan een kwestie
van te weinig controle of had je die peuter nooit dat pistool moeten
geven? Lijkt me eerder dat wie dat doet teveel heeft gedaan en niet te
weinig.