Ratten schofferen (opnieuw) fatsoensnormen, was Re: Het Raadsel van de Wip

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 15 09:15:19 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:

> De macht van onderop, vanuit burgers die elders de constitutie vormden, en
> hier van bovenop opgelegd kregen, vertaalt zich vooralsnog slechts in grote
> kiesverhuizingen naar Pom Fortuijn e.a. die uit de kartelpartijen breken.
> Het begin van een opstand is er dus, althans onder de kiezers, maar nog geen
> meerderheid en toen die dreigde maandag 6 mei 2002 voorkwam zoals honderden
> jaren geleden een moord een fluwelen revolutie.

Historisch is dit het beeld: Nederland heeft nooit een revolutie of
omwenteling van onderop gekend.Zelfs geen "burgerlijke" revolutie, zoals
in Frankrijk (14 juli!). Of tegen een koloniale overheerser (USA).
Ja, we hadden de optsnad tegen de Spanjolen. Maar wie voerde die
opstand? Juist, het Huis dat ook thans nog aan de macht is. Geen gewone
mensen, maar elite (opkomend) tegen elite (neergaand).
Nederland is vanaf de Middeleeuwen een van bovenaf geregeerd land
geweest, waarbij verschillende vorstenhuizen of families elkaar
beconcurreerden en de dienst uitmaakten.
En de boer, hij ploegde voort.
Elke verandering in NL is door het buitenland geinitieerd. De Fransen
tijdens hun bezetting tussne 1895 en 1814 brachten de rudimentaire
democratie. De burgerlijke revolutie in Europa van 1848 bracht de
parlementaire democratie. En de Russische Revolutie bracht de
sociaaldemocraten en de vakbonden aan de macht, plus het
vrouwenkiesrecht (allemaal rond 1920).
Rond revolutionaire historische perioden veranderde er dus wat in NL:
Thorbecke, meer kiesrecht, parlementaire ontwikkeling of vakbond.
Maar au fond, in wezen dus, is NL een autocratisch geregeerd land
gebleven. Nieuwe elites ontsonden doordat nieuwe clans geïntegreerd
werden in het corporatistische systeem. Waarbij die clans of moderner
gezegd: netwerken van bestuurders en regenten elkaar en zichzelf in
stand houden. De  PvdA is een goed voorbeeld: voormalige
"revolutionairen" binnen de kortste keren aan de cognac, de sigaar en
aan het roer. Een nieuw machtsnetwerk, tot op heden. Bos is een moderne
regent.
Je hoort erbij of niet. Je wordt erin geinitieerd, met verkapte rituelen
en de onderliggen afspraak dat je ons-kent-ons nooit verraadt. Wie dat
doet ligt eruit. Stusdentecorpora spelen hierin een belangrijke rol.

Ik ben eruit gestapt op m'n 23ste. In Leiden. Lid van Minerva. Ik wenste
niet mee te doen, het was me te oppervlakkig, materialistisch en cynisch.
Dat is me door m'n Minerva vrienden kwalijk genomen. Ik hoor het nog
steeds.
Fortuijn hoorde er niet bij. Dat was zijn pijn, maar ook zijn kracht.
Hij is vermoord. Door wie?
D66 hoort inmiddels voluit bij het circuit. Levert de burgemeester van
Wassenaar, wat wil je nog meer.
Van Mierlo hoorde er al vroeg bij, als NRC-journalist. Maar hij stapte
er enigszins uit in 1966. Met zijn ontploffingstheorie en radicale
democratie. Tien jaar later was hij een gewone politicus in een gewone
partij. Een verlichte regent. Hij was in het circuit opgenomen, en werd
later dus mooi Minister van BUZA.

Pechtold is een regent sinds Leiden, een bestuurder. Hij praat zo,
handelt zo, denkt zo. En de top van D66 is het ook. Veranderingen ja,
maar *binnen*  de vastgestelde kaders. Daarom wèl boren in Waddenzee
(Gasunie-lobby), wèl kernenergie (energie-lobby) en géén "kroonjuwelen"
(was namelijk de oorspronkelijke revolutionaire kracht van D66, maar
zoals gezegd, die is ingeleverd voor het behoren bij de regenten-netwerken.

Nee, NL zal nooit veranderen.
Spijkers heeft een code doorbroken en blijft dus gestraft. Fortuijn is
vermoord. Rita is, gek genoeg, ook een gevaar en zal dus worden
gebagetelliseerd. Wilders is ook een outsider, tenzij hij zich aanpast,
en krijgt dus van Pechtold de wind van voren. Gaar echt niet over
Moslims, het gaat erover of hij erbij hoort of niet. Dat is de enige
issue dat telt in regentesk NL.

Balkenende blijft Iraq ontlopen en de netwerken beschermen. Dat is zijn
life-line. Anders ligt ook hij eruit, als christelijke gewone jongen die
er eigenlijk niet bijhoort maar getolereerd wordt zolang hij doet wat
hem opgedragen wordt.