Ratten schofferen (opnieuw) fatsoensnormen, was Re: Het Raadsel van de Wip

Tue Jul 15 07:44:00 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is constituitioneel de wet van de remmende voorsprong, inmiddles een
prisoners dilemma.

Vergelijk de achterlijke manier van stemmen tellen in de US of A en het
kiesmannensysteem.

Nederland was al een republiek honderden jaren voor elders met een
poppenkoning

om te proberen de grote konikrijken buiten de deuren te houden.

Vanuit die internationaal revolutionaire voorsprong ontstond intern

een machtsevenwicht tussen het binnenlandse kapitaal, de grote burgerij.

Bij het ontstaan van kiesrecht voor rijke vrouwen en pas later alle burgers

is het nooit meer gelukt de staat te moderniseren

zoals dat 200 jaar geleden wel gebeurde in Frankrijk en the USA en later
elders.

Nooit zal er een meerderheid zijn idem zoals in de VS om het kiesstelsel te
moderniseren.

We zitten vast aan het voor-revolutionaire monisme met koninklijke regering

en de binding van parlement aan regering omdat er geen verkiezing van koning
of premier is.

Door onze verzuiling - ook al is die onder burgers doorbroken en gaat jan
met alleman om

en zijn de gangen van burgers niet meer beperkt tot eigen kring, bedrijf van
kerk, woningcorporatie, sportvereniging, school, bank enzovoort van eigen
kerk of sociaal-democratie – is ook geen coalitie te verwachten van oude
partijen om hun machtpositie af te breken.

Het wachten is tot de pleuris helemaal uitbreekt of buitenlandse machten
ingrijpen

in het kader van de rechten van de mens e.d. zoals de Europese Unie en het
Europees Hof Nederland al meermalen dwong ouderwetse discirminatie van
vrouwen en anderen en de oud-republikeinse kartelvorming (VOC en WIC!) te
verbieden en met dwangsommen te breken.

Op provinciaal en gemeentelijk niveau is alles idem. Provincie kiest Eerste
Kamer,

ook een verschijnsel lijkend op de kiesmannen en een compromis tussen
“koning”,

zeg het landelijke machtkartel van het grootkapitaal, en de stedelijke
kapitaalmachten.

Let wel e.e.a. van voor vrouwen- en algemeen kiesrecht! Gemeente ontvangt
centraal van de koning zijn burgemeester (vergelijk Frankrijk met zijn
gekozen burgemeesters).

Ook beroepsgroepen zowel ambtelijke zoals notarissen en officieren van
justitie en rechters, vroeger gelijkend makelaars, artsen enzovoot enzovoort
zijn gestoeld op de voor-revolutionaire macht en baas in eigen kring. Check
and balances en ingrijpen van buiten af ontbreken. En tseeds weer geldt
zoals in USA en Engeland tegen moderniering dat de (coalitie van) zittende
regering geen belang heeft bij rechtvaardiger kiesstelsel en openbreking van
de andere archaische eigen-rechterij van boven ons gestelde beroepsgroepen.

De macht van onderop, vanuit burgers die elders de constitutie vormden, en
hier van bovenop opgelegd kregen, vertaalt zich vooralsnog slechts in grote
kiesverhuizingen naar Pom Fortuijn e.a. die uit de kartelpartijen breken.
Het begin van een opstand is er dus, althans onder de kiezers, maar nog geen
meerderheid en toen die dreigde maandag 6 mei 2002 voorkwam zoals honderden
jaren geleden een moord een fluwelen revolutie.

Fritz van Rikxoort