Ratten schofferen (opnieuw) fatsoensnormen, was Re: Het Raadsel van de Wip

Marcel van Dalen m.dalen10 at CHELLO.NL
Mon Jul 14 15:21:17 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zie hieronder de column van Jan Blokker van vandaag in NRC Next!!!!!
En volg aan 't eind van deze week de NOS berichtgeving!!

Column Jan Blokker NRC next 14 juli 2008

Kroniekje van een paar christelijke kabinetten Column van Jan Blokker
Vandaag

Wat hebben de christenen die over ons gesteld zijn te vrezen van
klokkenluider Fred Spijkers die al sinds 1984 op een fatsoenlijk gebaar van
de overheid wacht?

Toen in 1984 een militair was verongelukt bij de ontmanteling van een
ondeugdelijke landmijn, kreeg Spijkers namens de over hem gestelde
christen-minister van Defensie (die Job de Ruiter heette) opdracht om tegen
de weduwe te liegen dat het eigen schuld was geweest. Dat scheelde weer een
schadevergoeding. Spijkers weigerde, bracht de zwendel aan het licht, en
ontdekte ook nog dat Defensie allang wist dat ze ondeugdelijke mijnen in
huis had.

De christenen die vierentwintig jaar geleden over ons gesteld waren hadden
wel andere namen, maar als het om hun normen en waarden ging. waren ze van
alle tijden.

Zodra Fred Spijkers zijn bevindingen openbaar had gemaakt, gelastte het
toenmalige christelijke departement van Defensie een onderzoek naar zijn
verstandelijke vermogens, en werd al snel de conclusie gepubliceerd dat hij
inderdaad een paranoïde, schizofrene en politieke crimineel was. Hij werd
ontslagen, kreeg geen wachtgeld, en het hele kabinet haalde opgelucht adem.

Pas toen de bedriegers (bewindspersonen plus ambtelijke collaborateurs) zich
door de publiciteit in het nauw gebracht voelden, werd Spijkers in 2002
zogenaamd 'gerehabiliteerd'. Weer bedrog. De politieke crimineel kreeg een
lintje, en op grond van een vaststellingsovereenkomst zelfs een onbelaste
schadeloosstelling van 1,6 miljoen euro. Maar hij had het geld nog niet op
z'n giro, of de fiscus stuurde een aanslag van 9 ton. Niks eerherstel dus.

Staatssecretaris Van der Knaap, die elke dag de schoenen van premier
Balkenende poetste nadat hij eerst uitvoerig diens hielen had gelikt, en die
als beloning ergens burgemeester mocht worden, ontzegde Spijkers het recht
om in zijn eigen dossiers te kijken, en verzekerde later de Tweede Kamer dat
alle stukken over de zaak zeventig jaar in het Nationaal Archief opgeborgen
zouden blijven. De volgende christelijke schoenpoetser heeft tot dusver nog
niet beloofd er zestig jaar van te maken.

'Maar het ligt toch niet alleen aan de christenen?', hoor ik een mevrouw op
de achterste rij interrumperen.

Natuurlijk niet, mevrouw. Bij de VVD, om iets onchristelijks te noemen,
hebben ze er ook altijd mee terecht gekund. De vrijdenkersruimte van Mark
Rutte zou uit haar voegen barsten als je daar alles in zou willen
onderbrengen wat de liberalen de afgelopen jaren stiekem in de doofpot
hebben helpen stoppen. Maar het is nou eenmaal zo, mevrouw, dat
Onze-Lieve-Heer het octrooi op Nederlandse zeden en gewoonten voor de
eeuwigheid exclusief aan het CDA heeft gegund.

Het zijn daarom ook de christendemocraten in het kabinet die er op toezagen
dat de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid geen kans kreeg om
in de affaire-Spijkers te bemiddelen. Ze hadden er niet aan moeten denken!
Pieter van Vollenhoven zou krachtens z'n functie alle archieven mogen openen
die de burgemeester van Ede net met duizend sloten had beveiligd. Dan nog
liever Agnes Jongerius die op het punt van geheime dossiers tenminste geen
enkele bevoegdheid bezat.

De huidige christen van Defensie wist nog iets beters. 'De kwestie', zei
Eimert Middelkoop, 'is geregeld toen in 2002 een overeenkomst met Fred
Spijkers is gesloten. Mocht hij problemen ondervinden bij de uitvoering, dan
kan hij bij Defensie aankloppen. Maar een tussenpersoon is niet nodig.'

Vierentwintig jaar geleden is een ambtenaar namens zijn christelijke
minister dus op stap gestuurd om een weduwe te bezwendelen, en acht
kabinetten later zegt de zoveelste Job de Ruiter met een uitgestreken
gezicht: 'Problemen bij de uitvoering van uw vaststellingsovereenkomst? Klop
aan!'

En nóg toont de over ons gestelde christelijke minister-president zich
beledigd als de Nationale Ombudsman vaststelt dat hij de burger horkerig
behandelt.