Groene, Paarse en Gele periode van D66: Wie is Herakles ?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jul 11 22:47:49 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 11-07-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Merkwaardig... ik had verwacht dat iemand het raadsel van de identiteit
>  van Herakles inmiddels wel had opgelost. Dat geeft toch te denken...

Hmm, als ik het verklap valt er ook weinig meer te raden. ;)

>  Ik zal eerst het korte antwoord geven...
>    Vraag:    Wie is Herakles ?
>    Antwoord: Dat ben je zelf.
>  Kan het simpeler ? Er staat dus wel degelijk een Herakles bij de Poort.
>  Want je kijkt er toch naar ? Dat was de dubbele bodem.
>
>  -> Men is zelf *onderdeel* van het verhaal. Wie dat niet doorziet, komt in
>    de problemen.
>
>  Er zit enorm veel narigheid in het antwoord (en daarom moet men het bij
>  voorbaat afwijzen). Want denk maar niet dat het hier gaat om een mensbeeld
>  waarbij de Mens centraal staat...

Eens.
Een nare ´menselijke´ eigenschap is om weg te kijken bij elk gevoel
van onbehagen. Dat ´instrument´ nut men politiek uit.

De zaak Spijkers is daarvan een schoolvoorbeeld, en bevestigd - het
spookbeeld van een hufterige Overheid - tevens: "wie niet horen wil
moet maar voelen", of de middeleeuwse variant ervan: ´wie te licht
bevonden wordt, kan zwemmen of wordt verzopen´.

>  Zie het lange antwoord hieronder...
>
>  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>  Alles over dit dossier staat op,
>    http://www.fluks.combidom.com/peilingen/d66_geel.htm
>
>  Wie is Herakles ?
>  -----------------
>
>   * In de Griekse mythologie is de Mens geschapen door Prometheus. Vervolgens
>    gaf Prometheus de Mens het vuur en werd hiervoor zwaar gestraft door Zeus.
>    Het vuur staat voor de geest/psyche, ziel, voor het verstand van de Mens.

 ... Knipp

>  Mercurius houdt z'n slachtoffer een spiegel voor
>    - en dat ziet zichzelf.

Grappig,  iemand de spiegel voorhouden opdat die zichzelf ´ziet´ is
wel het minste wat je voor iemand kunt doen. ;)

> Maar Mercurius en zijn spiegel staan voor kwik.

Het is niet zonder gevaar ....

>    En van kwik wordt men gek.

Van (spiegel)beelden (soms) ook.

>    De gelovige wordt alsnog verslonden door Satan op het moment dat men
>    God waant te zijn geworden; Mercurius speelt - als altijd - dubbel spel.

Niets is wat het lijkt. Vele (´gelovigen´) ´passeren´ die fase niet.
Mercurius oordeelt kennelijk niet, maar maakt je ´bewust´ van het
spel. Tenzij Satan hier z´n slag kan slaan, (en men zich god waant).

Neem van mij aan dat veel ´gelovigen´ dit niet zullen willen
aanvaarden. Zij immers ´weten´ wie god is.

>   * Wat voorzag Prometheus ?

Prometheus ´kende´ de wereld van voor de komst van de mens?

>    Men is *zelf* de zoon die God vermoord heeft. En degene die daarbij
>    geholpen heeft, is Satan - Mercurius - een andere zoon van God. Men is
>    louter het gereedschap van Satan geweest om z'n pappie van de troon te
>    stoten.

Leuk. Oedipus (complex)?

> Men had tijdig voor de eer behoren te bedanken.
> - Een mensbeeld waarin de Mens centraal staat, is pathologisch.

Hoe dan? En wat als die mens zich vrij gemaakt heeft/volwassen
geworden is? Die in het proces zichzelf te worden, god, maar ook satan
niet langer nodig heeft. Zich bovendien, realiseerd dat ook de spiegel
je een spiegelbeeld van jezelf weergeeft?

> - In de materiele wereld staat niets centraal.

Daarin bestaat dan dus geen mensbeeld. Echter, de mythologie waar je
gebruik van maakt ´toont´ nu juist d(i)e (vele verschillende)
´mensbeelden´.

Wel leuk, dat je ook van d(i)e mythologie gebruik maakt. ;)

>  Wie eenmaal verlicht is, wie waant dat men zelf God is geworden, komt daar
>  nooit meer uit. Die is voor altijd verloren.

Kortom: ´geloven´ is een keuze.

Henk Elegeert

BTW: Leuke titel: Afl.1: Traces to nowhere, Twin Peaks (Canvas) 23:25 - 00:15