Ratten schofferen (opnieuw) fatsoensnormen, was Re: Het Raadsel van de Wip

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jul 11 21:33:31 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/7/11, Henk Elegeert <hmje at home.nl>:

>  >  bemiddelaar,
>
> Eens Fritz, maar (Opperhoofd der Ratten) Balkenende maakt nu al
>  duidelijk dat het geen vruchtbare samenwerking zal kunnen gaan worden.
>  Opnieuw blijft ie etteren tegen Fred Spijkers.

Fritz, kijk hoe zowel Spijkers als Van Vollenhoven (en let op, ook,
Jongerius)  zich de staatsterreur (door Balkenende) moeten laten
welgevallen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1467985/__Van_Vollenhoven_trekt_zich_terug__.html?p=25,1

"
Van Vollenhoven trekt zich terug

Pieter van Vollenhoven is niet meer beschikbaar als vertrouwens- of
tussenpersoon voor oud-Defensiemedewerker en 'klokkenluider' Fred
Spijkers. Goed ingevoerde bronnen in politiek Den Haag hebben dat
vrijdag bevestigd.

Volgens deze bronnen zijn er gesprekken geweest tussen Van Vollenhoven
en minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie en staatssecretaris van
Defensie Jack de Vries. Er waren 'op afstand' ook 'contacten' met
premier Jan Peter Balkenende. Van Vollenhoven is daarbij te verstaan
gegeven dat hij zich geen 'dubbelrol' kan veroorloven als voorzitter
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en een soort ombudsman in
de zaak-Spijkers. Anders zou zijn geloofwaardigheid als OVV-voorzitter
in gevaar komen.

Van Vollenhoven mengde zich dit voorjaar in de affaire op verzoek van
de Tweede Kamer. SP-Kamerlid Krista van Velzen speelde daarbij een
belangrijke rol. Zij heeft Van Vollenhoven „rond 20 juni" gesproken,
bevestigde zij vrijdag na een bericht van het blad Binnenlands
Bestuur.

„Hij liet mij na gesprekken met minister-president Balkenende en
minister Hirsch Ballin weten dat zijn bemoeienissen met de zaak het
proces alleen maar zouden bemoeilijken. Dan zou het de zaak-Van
Vollenhoven worden in plaats van de zaak-Spijkers en dat achtte hij
niet wenselijk."

Spijkers weigerde in de jaren tachtig te liegen over ondeugdelijke
landmijnen. Hij kreeg in 2003 eerherstel en een onderscheiding voor
zijn rol als klokkenluider. Dat ging gecombineerd met een regeling van
1,2 miljoen euro schadevergoeding, maar daarover zijn de
onderhandelingen nog niet afgerond.

Diverse Kamerleden, ook van PvdA, ChristenUnie, GroenLinks, D66 en
Groep Verdonk, vroegen het kabinet voor de zomer een akkoord te
bereiken. Van Velzen heeft haar hoop gevestigd op Agnes Jongerius,
voorzitter van FNV Bondgenoten die vanaf het begin bij de affaire
betrokken is geweest, bevestigt ook de vakcentrale.

Spijkers wilde haar graag inschakelen, aldus Van Velzen. Ze vindt het
„jammer dat het allemaal zo loopt". Er ligt volgens haar „een zware
verantwoordelijkheid bij het kabinet om zaken te doen met Agnes
Jongerius, die daartoe bereid is.
"

...  in elke geval wordt duidelijk dat men als burger nergens meer
staat tov een bende zoals die van Balkenende, die omwille van hun
eigen geloof in hun goddelijke gaven, de Staat misbruiken om hunner
eigen belangen (eerdere wanprestaties, in elk geval onder hun
verantwoordelijkheid) te behartigen.

Men kan na zoveel jaar steeds opnieuw het vertrouwen schenkend aan dit
type kabinet niet anders concluderen dan dat dit ASO-kabinet een
dergelijk vertrouwen niet verdient.

Ik vind ook dat de TK (onze volksvertegenwoordigers) een dergelijke
wanprestatie tegenover Fred Spijkers, de andere betrokken, maar zeker
ook als beeld van een wanpresterende Overheid tegenover de
Maatschappij als geheel, niet langer kunnen en mogen gedogen.

Zelfs al rolt er dadelijk een juweeltje van een regeling uit, een
dergelijke gang van zaken dient voor eens en voor altijd tot het
verleden te gaan behoren !!!

Weg met dit (zoveelste Balkenende) ASO-kabinet !! Er dient een eind te
komen aan de sfeer ´van (ouwelijke) heren die elkaar nooit afvallen'.

De TK dient de zaak ook tot op de bodem te gaan onderzoeken wil zij
nog enige rol van betekenis in ons aller democratie (blijven)
spelen/hebben.

Of, hebben ze daar geen spiegels?

Henk Elegeert