Dieptepunt

Thu Jul 10 22:40:13 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Dan ga je het maar mythologiseren

 Neen, ik demythologiseer. Ik doe precies het omgekeerde van wat jij aan-
 geeft. Ik constateer rare dingen waarvoor geen objectieve rationele
 verklaring bestaat - zelfs geen begin van een deelverklaring - maar er
 is wel een subjectieve irrationele: het geloof van de mensen in kwestie.
 En dat geloof probeer ik vervolgens te vinden. Dat valt niet mee omdat
 het geheim is. Maar het lukt me wel - ik zit er beslist niet naast. Net
 zoals men het niet-verborgen geloof van Jezus kan begrijpen, kan men dat
 met het verborgen geloof van Mercurius.

 Ik ken inmiddels zo'n beetje het hele scenario (ik weet dus wie Herakles
 is en ik wijs die verklaring *af*), doorzie dat hele New-Age gedoe - weet
 hoe het komt dat velen daarin vastlopen, in de war raken en zich neurotisch
 (narcistisch) gaan gedragen. Daarvoor is een simpele reden.

 Ik heb de alchimie begrepen. Jij ziet haar niet en denkt dat dit aan mij
 ligt - neen, jij ziet eenvoudigweg de dubbele bodem niet. En ik wel.

 Vandaar het raadsel,
    Wie is Herakles ?
 Wie het antwoord op die vraag ziet, is er. Maar omdat het antwoord zich
 tegen een mens kan keren, stelde ik dat men het antwoord *eerst* moet
 verwerpen om het *vervolgens* te vinden. De omgekeerde volgorde moet ont-
 raden worden - want dan heeft men waarschijnlijk geen vrije keuze meer.