Raadsels, sleutels en de democratie

Thu Jul 3 20:23:40 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Antid Oto <aorta at HOME.NL>,
>Wat een historische noodzakelijkheid is, is de dictatuur van het proletariaat.
>Leninisme. Of zit daar ook een raadsel in verborgen?

 Ik zou het niet weten. Eerder een ideologie dan een godsdienst, lijkt me.
 Overigens is er niets 'historisch noodzakelijk' (dat is deterministisch).
 Daarenboven gaat 'proletariaat' voorbij aan het individu.

 Maar goed, da's een andere discussie. Waar het om gaat is dat het niet onmo-
 gelijk is dat het begrip 'democratie' wel eens een constructie zou kunnen
 zijn, geschapen om te *verhullen* dat burgers niets te zeggen hebben - gelijk
 ze niet *vrij* mogen zijn onder de mom van de praxis van het liberalisme.

 Het zou verklaren waarom het Westen zo nodig haar democratie aan de rest van
 de wereld wil opleggen. Gewoon een vorm van onderwerping.

 Onder 'vrij' zijn versta ik dat mensen zelf beslissen wat ze denken - dus op
 generlei wijze aan iets *gebonden* zijn. Probleem met dat Vrijmetselaars-
 scenario is dat mensen wanen dat ze vrij zijn en iets te zeggen hebben (komt
 die vreselijke 'vrijheid van meningsuiting' weer om de hoek kijken) omdat ze
 niet mogen weten wat ze zelf denken. De wereld waarin ze leven is niet echt
 omdat ze niet weten dat hun gedachten wanen zijn die door anderen worden be-
 paald.

 Hier gaat '1984' van Orwell over.

 Eigenlijk ligt het wel voor de hand dat '1984' over *onze wereld* gaat en
 geen SF-roman zij. Hetzelfde ziet men in de boeken van Wyndham: 'The Day of
 the Triffids' gaat over lopende *Omega-3 zonnebloemen* die op *blinde* mensen
 jagen - de hoofdpersoon wordt aan het begin van het verhaal aan z'n oog ge-
 holpen en kan als enige *wel zien*. Uiteraard heet hij Masen (Mason). Zijn
 blinde vriendin staat voor Isis. In de roman wordt een dictatoriale democra-
 tie en diefstal verdedigd.

 Volgens mij is dat geen toeval - zeggen de auteurs soms iets over de werke-
 lijke aard van de democratie ? In 'The Prisoner' TV-serie komt het item ook
 voor (daar wordt de prisoner gehersenspoeld nadat hij de verkiezingen om het
 leiderschap over de gevangenis heeft gewonnen).