Obstructie D66 bij burgemeestersverkiezingen Eindhoven mislukt

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun Jan 27 15:48:21 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Jan 27, 2008 2:23 PM, Henk Elegeert <hmje at home.nl> wrote:

> Dat is, als men de strijdt voortijdig opgeeft ...

Nee, dat hadden de regenten allang besloten. Kijk, als er een
massademonstratie tegen Balkenende wordt georganiseerd om de gekozen
burgemeester op te eisen, dan sta ik uiteraard vooraan. Maar helaas,
het kan de gemiddelde Hollander momenteel geen fuck schelen...

> Welk ´wishful thinking´ ?

Dat er ruimte zou zijn in Nederland voor democratische vernieuwing.

 Zonder slag of stoot gaan veranderingen
> niet, Mark. De bestaande politieke partijen hebben nooit enige
> belangstelling betoont tot die - ook door de burgers - gewenste
> verandering. Juist zij slagen erin - juist vanwege hun bestaande
> machtsstructuur - alle gewenste veranderingen te frustreren. Zelfs tot
> in de Eerste Kamer slaagde een ex-burgemeester erin de veranderingen
> te frustreren.

Zo is dat, en de burger vindt het allemaal prima. Of denk jij dat je
meer dan honderd mensen bijeen kan krijgen om die gekozen burgemeester
op te eisen?

> ??

Interneteconomie.

> Kortom: welke les(sen) gaat D66 derhalve uit dezes frustratie(s) trekken?

Mijns inziens is er maar 1 les te trekken: We moeten op een
Fortuyn/Marijnissen/Wilders-achtige wijze een vrijzinnig-democratische
beweging starten, daarmee een politiek-culturele verandering
veroorzaken en daardoor vernieuwing afdwingen. Hoe Fortuyn in dat
lijsttrekkersdebat Melkert en Dijkstal afserveerde, zo moet ook
Balkenende en Bos aangepakt worden. Pechtold zou het als persoon best
kunnen, maar hij is besmet vanwege zijn ministerschap in een vreselijk
kabinet en hij kiest de verkeerde tegenstander (Wilders).

Groeten,
Mark Giebels