De Graaf tegen burgemeestersreferendum

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Fri Jan 18 16:45:01 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nou zeg. Het burgemeestersreferendum is er ooit gekomen als opstapje naar de
gekozen burgemeester. Die moest nog op zich laten wachten (want er waren
grondwetswijzigingen en normale wetgeving voor nodig), en om alvast iets
neer te zetten, en eraan gewend te raken, is het burgemeestersreferendum
bedacht.

Nu de echte gekozen burgemeester is gesneuveld is het 'opstapje' in snel
tempo verworden tot een instrument waarvan bestuurders en
vertrouwenscommissies in wezen misbruik maken. Zie Utrecht, zie Eindhoven.
Directe democratie krijgt er alleen maar een slechte naam van. Ik vind de
kwalificatie van Thom (van opstapje naar afstapje) daarom zeer gekozen en
ben het er ook zeer mee eens.

Referenda zijn overigens sowieso een slecht idee, wanneer en zolang politici
er zelf mee aan de haal kunnen gaan. Dat gold ook voor het
Europa-referendum. Een echt, goed referendum is een instrument in de handen
van mensen zelf, met beslissende kracht, en niet een veredelde opiniepeiling
in handen van politici. Die hebben al instrumenten genoeg.

Kortom: Thom zegt: geef mij 'the real thing', maar laat dat niet besmetten
door het misbruikte burgemeestersreferendum. Terecht.