Vraagje over vallende Dollar

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Jan 15 11:33:12 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> In de film werd wat mij betreft niet duidelijk gemaakt waarom giromaten
> gaan uitvallen als de Dollar in elkaar zakt. Weet iemand waarom ?
>
> Wat heb ik gemist ?

Ik heb de documentaire van gisteren helaas niet gezien, maar wel een paar
cursussen over de financiele wereld gevolgd en ook onlangs het
vergelijkbare boek van Willem Middelkoop gelezen.

Banken houden normaal gesproken een bepaalde 'mismatch' aan: ze lenen geld
met een korte looptijd (in het extreme geval de vaste kern van geld van op
betaalrekeningen, dat dagelijks opvraagbaar is) en lenen dat op lange
termijn uit, bijvoorbeeld in de vorm van hypotheken.

Dat is lucratief omdat de lange rente doorgaans hoger ligt dan de korte.
De bank verdient dus niet alleen aan het verschil tussen inkoopprijs en
verkoopprijs (rente op sparen is lager dan rente om te lenen bij dezelfde
looptijd) maar ook door deze transformatie van kort naar lang.

Maar rendement gaat altijd samen met risico: als je kort leent, moet je om
de zoveel tijd opnieuw lenen en dan kan de korte rente intussen zijn
gestegen, terwijl je je lange rente pas veel later kunt aanpassen.

Als de bank teveel risico neemt (zoals Northern Rock in het VK), kunnen ze
op een gegeven moment niet meer aan hun verplichtingen voldoen, althans
niet op korte termijn. Tegenover iedere euro die ze verschuldigd zijn aan
derden staat dan weliswaar een vordering (plus een paar procent verplicht
garantievermogen), maar als die vordering een hypotheek is, kan je lang
wachten voor dat hele bedrag binnen is. De bank is dan nog wel solvabel,
maar niet meer liquide. Dan moeten ze dus bijlenen (misschien met
verlies), dat wordt bekend en dan komt een sneeuwbaleffect opgang. Mensen
halen hun geld terug, andere banken willen niet meer lenen en de boel
stort in.

Wat is nu de relatie met de val van de dollar en de kredietcrisis?

Centrale banken houden al jaren bewust de rente laag om consumptie te
stimuleren. Dit maakt het voor banken makkelijker om steeds meer uit te
lenen (ook aan risicovolle klanten) en meer mismatch aan te houden. Als de
centrale bank dan de rente verhoogt, wordt het moeilijker voor banken. Het
lijkt erop dat de rente te lang te laag is gehouden waardoor een heel
instabiele situatie is ontstaan die nu uit elkaar is gespat.