Vraagje over vallende Dollar

Tue Jan 15 07:35:07 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gisteren de 'documentaire' over de val van de dollar gezien (toeval wil
dat gisteren de dollar ook daadwerkelijk onderuit ging en vandaag/morgen
zou de Euro wel eens boven 1.50 Dollar kunnen komen). Om dit moment staat
de Euro op 1.4870 Dollar.

In de film (die maar niet op gang kwam wat mij betreft) werd gesteld dat
op een gegeven moment de banken niet meer aan vraag aan Euro's konden vol-
doen. Giromaten vielen uit, loketten sloten de luiken.

Ik begrijp dat als de Dollar wegvalt, wereldwijd prijzen in Euro's of Yen's
zullen worden uitgedrukt - maar waarom zouden banken geen papiergeld meer
in voorraad hebben ? Ze krijgen dat toch ook gewoon binnen ? Waarom zouden
mensen geld van hun bankrekening afhalen, het gaat er toch om dat ze gewoon
boodschappen kunnen blijven doen ?

In de film werd wat mij betreft niet duidelijk gemaakt waarom giromaten
gaan uitvallen als de Dollar in elkaar zakt. Weet iemand waarom ?

Wat heb ik gemist ?

Marc Fluks, Amsterdam