Schrikkelpamflet (?) versie 1

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Jan 3 18:37:24 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Jan 3, 2008 11:22 AM, Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at combidom.com>
wrote:

> Accijnzen vormen een manier om dit te
>  financieren en als ze daarnaast kunnen worden ingezet om mensen tegen
>  zichzelf te beschermen (bijv. overmatig/wijdverbreid druggebruik - aange-
>  nomen dat legalisering leidt tot daling van de prijzen), dan is dat mooi
>  meegenomen.

Nee, natuurlijk niet. De gemeenschap *weet* helemaal niet wat goed of slecht
is voor een individu. En als die het al kan weten, dan heeft die gemeenschap
geen enkele democratische legitimatie om zich met dergelijke individuele
keuzes te bemoeien.

> Enfin, dit is toch triviaal ?

Mwa.

>  Het moet niet tegen het huidige kabinet zijn (dat is hoe dan ook heel wat
>  beter dan het vorige), maar zeggen wat men zelf wil. Anders heeft het
>  zoiets van 'ik verlang terug naar Balkenende-II toen de maatschappij nog
>  zo heerlijk uit elkaar viel'.

Dan heb je de boodschap niet begrepen. Het geeft ook wel aan hoe er in
Nederland gedacht wordt; het zit diep.  Het is een aanklacht tegen alle
politieke partijen, van Marijnissen tot Balkenende, tot Wilders, ja, helaas
zelfs tot D66. Bij alle huidige politieke partijen is paternalisme troef en
heeft men een broertje dood aan directe democratie.

We worden als kleuters behandeld, al decennia lang. Het wordt daarom tijd
dat er een tegenbeweging komt.

Groeten,
Mark Giebels