How do we believe in God?

Thu Feb 21 13:42:44 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder en ietwat provocatief,
>Geloof is niets anders dan een onbehandelbare stoornis.

 Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>,
>Je kunt ten alle tijden een andere keuze maken .... Van (de)
>vastgeroeste denkpatronen kom je lastiger af.

 Lijkt mij ook (ik heb makkelijk praten want ik geloof nergens in) - maar
 in de praktijk lukt dat dus niet. Geloof is hardnekkig, mensen ontkennen
 *alles* dat tegen hun geloof indruist omdat ze hun misvattingen in stand
 proberen te houden door ze voortdurend te herhalen.

 Als iemand iets gelooft dan komt'ie daar niet meer vanaf. Somt valt iemand
 wel van z'n geloof maar dan komt daar een ander geloof voor in de plaats.
 Oftewel: iemand vervalt in precies dezelfde fouten maar heeft dat zelf
 niet door.

 De enige manier om mensen van een geloof af te helpen lijkt mij iemand te
 leren denken. Als de fouten niet langer gemaakt worden, verdwijnt het ge-
 loof vanzelf wel.  :-)