Altijd weer dat ”enkele feit”

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Feb 10 09:30:10 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/2/10, Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>:
> [...]

Beste Hein,

> Als je in en vriie samenleving geboren wordt, dan wordt je meestal in
> een gezin geboren. In een privaat verband dus. In een cultuur. En in en
> taal. En in een klimaat. En in een historie. Je wordt onderdeel van de
> wereld waarin je geboren wordt. Dat is onvermijdelijk, tenzij je in een
> samenleving geboren wordt waarin kindertjes meteen van de ouders
> weggetrokken worden na hun geboorte, en in een overheidsopvoedingskamp
> opgroeien. Dan krijg je publieke en geen private kinderen, als je me kan
> volgen.

Australie Hein, alwaar Aboriginals door Westerlingen werden opgevoed,
nadat ze bij hun natuurlijke ouders waren weggehaald, ik moest er
meteen aan denken.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article499830.ece/Aboriginals_krijgen_op_13_februari_excuus_van_Australie

"Aboriginals krijgen excuus van Australië

AMSTERDAM/CANBERRA - Australië zal zich op 13 februari bij de
oorspronkelijke bewoners van het land verontschuldigen voor het leed
dat hun van staatswege is aangedaan.

Het aanbieden van excuses aan de zogenoemde "gestolen generatie"
aboriginals staat als eerste punt op de agenda van het nieuwe
parlement waarin de Labourpartij de meerderheid heeft, zei minister
van inheemse zaken Jenny Macklin.

Macklin benadrukte dat de verontschuldigingen worden gemaakt uit naam
van de regering
"

Gaan wij dat straks ook doen tegenover de kinderen die hun streng
g/christelijke opvoeding hebben ´genoten´, omdat het ons -politiek-
even beter uitkwam hun rechten met voeten te treden? Wat -in godsnaam-
doen wij in Afghanistan, als diezelfde Kinder Rechten hier niet
gelden?

> Kinderen die in een misdadig gezin worden verwekt en op aarde gezet,
> groeien op in een criminogene omgeving.  Kinderen die in een streng
> religieus gezin worden geboren, worden deel van een streng religieuze
> omgeving. Je kan je er wel aan ontworstelen, als individu, maar dat is
> een eigen emancipatieweg die helaas maar aan weinigen is gegeven.

Enig idee hoe dat komt?

> De meeste appels vallen niet ver van de boom.

Met den paplepel ingegoten, Hein.

> Je kan je dus opwinden over kinderen die in een anti-homo ongeving
> worden opgevoed, maar wat wil je eraan doen?

Een eind aan, Hein waar ze er onder lijden. Het hen mogelijk maken
van hun Kinder Rechten gebruik te maken.

> De Bijbel verbieden?

Nee, waarom? Goed boek, moeten ze vooral goed, veel en vaak in lezen.
Er zijn veel goede boeken, en ook die lezen.

Slecht één boek lezen schijnt een dramatische invloed te hebben.

> Iedereen verplicht zich laten "verlichten"en  "rationaliseren" door D66
> keurmeesters?

Nee, bovendien dat lijkt me niet erg zinvol. Zoveel verlichte geesten kom
ik nog niet tegen bij D66. Eerder ook conservatief, weinig neiging tot
echte veranderingen. Neem het huidige onderwerp zelve maar ....

> We leven nu eenmal in een pluri-culturele samenleving,

Weet ik, prima ook. Je doet net of ik daar van af zou willen, maar
echt geen idee hoe ik dat rare idee ´gevoed´ zou kunnen hebben?!!!

> en elk kind wordt
> in één der (private) subcultueren geboren en grootgebracht.

Ja Hein, zo kan ie wel weer ... ik had fijne/stevige argumenten, maar
daar ga je wonder wel niet op in. :)

> In een
> vrijzinnige omgeving word je grootgrbracht met het vrijheidsideaal
> bovenaan, maar ook de vrijzinnigheid is een deelcutuur.

Ja, en ? Ik ben lid van een deelclub en deel mijn ambities dien
overeenkomstig in?
Slechts wat haalbaar geacht wordt is nog de moeite waard? Irak, ach zand erover?

>  Er wonen meer religieuzen dan vrijzinnigen in dit land, wat ik je brom.

Je bromt lekker, maar wat zegt dezes? Ik ga er dadelijk eentje uit zijn bed
bellen opdat ie naar de kerk kan, wat ik je brom.

> De Franse Revolutionairen hebben geprobeerd de idealen van de Franse
> Revolutie met geweld aan de hele samenleving op te leggen via een
> machtsgreep, later via wetgeving, grondrechten en onderwijs. In
> Frankrijk, maar ook in de rest van Europa, met name waar de Franse
> bezetting heerste.

Een export product als ik je nu goed begrijp. Irak, Afghanistan, we putten
rijkelijk uit onze eigen ervaringen?

> Daarin zijn de Franse Revolutionairen  gedeeltelijk
> geslaagd (bestaande wetten, GW etc) en gedeeltelijk mislukt (de
> meerderheid van de bevolking in Europa is altijd christelijk gebleven,

Nou nee, er was erg weinig ruimte je tot het heidendom te
bekeren, of de athiest uit te hangen,  begrijp ik er steeds.

> (kleine luyden, katholieken en zo).  Het wordt zo langzamerhand tijd te
> erkennen dat vrijzinnigheid niet alleen uitgelegd kan worden in
> verlichte, burgerlijke termen, maar dat het begrip ook inhoudt aan
> religie en levensbeschouwing ruimte te gunnen, ook al wordt die ruimte
> niet ingevuld op een manier die wij, rationele verlichten, graag zouden
> zien.

Waar slaat dit nu in godsnaam op, Hein? Ik zoek hen niet te bekeren
tot wat dan ook. Ik wil slechts een eind aan het discrimineren van
anderen, meer niet hoor. Zo min mogelijk ruimte voor Taliban
achtige zaken in eigen land, Hein en het discrimineren van
homo´s is er daar een van. PUNT.

Laat ons anders a.u.b. onmiddelijk - en met het schaamrood op de
kaken - terugtrekken uit Afghanistan, en hen - heel nederig - onze
excuses aanbieden voor onze waanideen over hen. Vredesmissie?

Hun geloven niet in onderwijs voor vrouwen, noch in democratie,
en we hebben daar dan begrip voor, en laat ons daar dan
onmiddelijk oprotten, zoiets Hein? Hoeven er daarvoor verder
geen totaal onschuldige slachtoffers meer te vallen.

> Het is de paradox van de vrijheidslievende: vrijheid gunnen aan
> hen waarmee je het absoluut NIET eens bent.

Hein, wees gerust, ik gun je je vrijheid. Zelfs al ben ik het
soms absoluut niet met je eens. Nou ben je blij ? :)
Je mag van mij lid worden van welke club je maar wilt, bestuurlid
worden, maar beslist niet discrimineren, ok? Ook niet als je clubje
intern het daar mee eens is. Dat is mijn punt.

Oh, en zou je er op willen letten de zaken niet zo in het extreme
te trekken? Kom met argumenten, of met tegen argumenten.

Mijn verzoek, een stapje terug heb ik je ook nog niet zien maken,
gelezen je reactie.
Jammer ...

Henk Elegeert