D66 wil verbod op homodiscriminatie aanscherpen

Wed Feb 6 10:32:00 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, gisteren,
>Staat hier,
>Homo's ontslaan mag weliswaar niet van de wet maar die wet gaat niet
>ver genoeg (hoeveel verder moet de wet dan wel gaan ?)

 Deze opmerking was eerlijk gezegd satirisch bedoeld. Maar kennelijk
 schoot ik voor de tweede maal die dag midden in de roos... In het on-
 derhavige geval is dat bijzonder droevig...

 Wanneer worden degenen die het woord 'homo' ijdel gebruiken tegen de
 muur gezet ?

Bron:  ANP
Datum: 5 februari 2008

D66 wil verbod op homodiscriminatie aanscherpen
DEN HAAG - D66 wil het verbod op discriminatie van homoseksuelen aan-
scherpen. Tweede Kamerlid Boris van der Ham komt met een initiatiefwet
om de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB) te wijzigen, heeft hij
dinsdag laten weten.

De AWGB verbiedt op dit moment al discriminatie van bijvoorbeeld leer-
krachten op grond van 'het enkele feit' dat ze homo zijn. Maar de wet
geeft scholen wel de mogelijkheid recht te doen aan hun levensbeschouw-
lijke grondslag. In praktijk betekent dat dat ze docenten kunnen weren
als die voor hun homoseksualiteit uitkomen.

Van der Ham wil in zijn initiatiefwet de 'enkele feit-constructie'
schrappen. Hij hoopt op steun van PvdA, SP, VVD en GroenLinks, die zich
in het verleden tegen deze constructie uitspraken.

Deze week tikte de Europese Commissie Nederland nog op de vingers omdat
het te veel ruimte biedt aan kerken en religieuze organisaties om homo's
te weren.

--------
(c) 2008 ANP