D66 roomser dan de OESO

Antid Oto aorta at HOME.NL
Mon Feb 4 15:13:08 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als we jouw theorie van extremistische causaliteit of non-causaliteit
moeten aannemen, waarbij een gebeurtenis of gedachte in het heden het
verleden heeft veroorzaakt of doen verdwijnen, dan kun je beter direct
de filosofische gifbeker innemen. Er is in de wetenschap en filosofie
geen eenduidige definitie van tijd en daarom controversieel.
Het probleem met 'jouw' manier van denken is dat je in de verleiding
raakt om aantoonbare causaliteit te bagatelliseren. Je hebt niet voor
niets zintuigen om de materiële wereld te begrijpen, gebruik die dan ook.

De overheid en maatschappij gaan uit van een lineaire tijd. Als je je
belastingaangifte niet op tijd inlevert krijg je gedonder. Ik denk dat
je met een indeterministisch argument niet veel indruk zal maken.

>  Neen, het verdwijnt dus echt. Men kan zich wel dingen herinneren mee-
>  gemaakt te hebben maar die dingen zelf zijn er niet meer en het is
>  alsof ze er nooit geweest zijn. Op zich niet zo raar: waar is iemand
>  die je ooit gekend hebt en die nu dood is ?

Je kan speculeren over de opties vanuit een atheistisch standpunt:
1) het bewustzijn (als tijdseenheid) is gereïncarneerd elders in het
heelal in een oneindig durende cyclus.
2) het heelal is 100% deterministisch en cyclisch waardoor de 'film'
zich herhaald zonder dat je dat beseft.
3) een combinatie van 1) en 2)
4) carnaval

>  De wereld zit heel anders in elkaar dan velen denken. Tijd is kneed-
>  baar en niet absoluut. Dat de wereld indeterministisch zij, laat zich
>  domweg vaststellen. Mensen met een deterministisch wereldbeeld hebben
>  ongelijk.

Ik heb nog geen overtuigend bewijs gezien.

>  Dus ook als D66 wel hetzelfde zou zeggen als de OESO, dan klopte het
>  toch niet.

De OESO en D66 zitten er naast omdat ze een ouderwets beeld van
betaalbaarheid hanteren, niet omdat de toekomst indeterministisch is.