Onderwijsblues: Lagere Middenschool

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Sun Dec 7 13:49:30 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zie wel wat je bedoelt, Henk. Wat dat betreft is het onderwijs niet
minder Kafkaësk dan de (jeugd)zorg of de politiek zelf.
Ik heb alleen weinig vertrouwen in een politieke discussie hieromtrent. Als
het systeem om de leerling moet draaien, dan is het juist zaak om het te
'ontsystematiseren', en dus de ruimte te bieden aan scholen en leraren om
passende oplossingen te vinden, op individueel niveau. Plasterk start
daarentegen in feite een nieuwe systeemdiscussie (zonder bijvoorbeeld de op
zich nuttige aanbevelingen van de commissie-Dijsslbloem te hebben
uitgevoerd), en bewaar me voor politici die in het onderwijs 'de' oplossing
willen presenteren.