Onderwijsblues: Lagere Middenschool

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Dec 6 12:55:40 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het zal de bedoeling zijn de uitval te beperken?

Dan helpt het om die keuze te maken zodra je daar zelfstandig en
gemotiveerd over kan beslissen.
Volgens mij gaan de psychologen er vanuit dat kinderen vanaf zo´n 11 jaar
echt zelfstandig gaan denken, dus dat zal wel even duren voordat ze het
onder de knie hebben ;)

Een analoog opbrengstprobleem probeerde ik te schetsen voor mijn zoon, die
volgend jaar economie wil gaan doen.

Het is een produktie vraagstuk, waarin de volgorde van de handelingen
bepalend zijn voor de uiteindelijke kostprijs.
Dit voorbeeld geeft duidelijk aan dat het loont om de handelingen met de
relatief meeste uitval, zo laat mogelijk te doen.

Groet / Cees

Is het beter eerst de gemakkelijke dingen te doen of eerst de moeilijke?

Taaknummer                1    2      3       4       5

Volgorde gebr. tijd:     10   20     30      40      50
Foutkans in %:            2    4      6       8      10
Produktie 100 eenheden  100   98  94.08   88.44   81.36
Verbruikte tijd        1000 1960 2822.4 3537.41 4068.02
Totaal verbruikte tijd  13387.83  Per eenheid  164.55

Volgorde gebr. tijd:     50   40    30      20       10
Foutkans in %:           10    8     6       4        2
Produktie 100 eenheden  100   90  82.8   77.83    74.72
Verbruikte tijd        5000 3600  2484 1556.64   747.19
Totaal verbruikte tijd  13387.83  Per eenheid  179.18

Minder eenheden eindprodukt door volgorde: 6.64
Tijdverlies door volgorde per eenheid:  14.63

Het duurt net zolang, alleen minder eindproduct.

Cees: Dit laatste zal in het onderwijs niet opgaan, elke verkeerde keuze
levert tijdverlies op in het totale plaatje (tenzij we fascistisch (?)
worden en leerlingen die niet slagen de ultieme straf geven)

Geldt de 80/20 regel (Pareto) hier ook?