Een missionair geloof in de wetenschap

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Dec 3 13:42:11 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 3 december 2008 11:11 heeft Antid Oto <aorta at home.nl> het volgende
geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar dan: waar komt DNA vandaan?

Die komt van Balkenende en de zijnen:  ;)

http://www.refdag.nl/artikel/1377448/Hopelijk+leidt+dit+boek+tot+herontdekking+christendom.html

"
„Hopelijk leidt dit boek tot herontdekking christendom"
03-12-2008 11:05 | Kerkredactie
/media/Balkenende kreeg het boek "Geleerd & Gelovig" dinsdag in Leiden
overhandigd door prof. dr. Cees Dekker.

LEIDEN - „Hopelijk leidt dit boek tot een herontdekking van het
christendom", zo zei prof. dr. Cees Dekker, redacteur van de bundel
"Geleerd & Gelovig", dinsdag tijdens de presentatie van de bundel in
Leiden. In het boek beschrijven 22 christenwetenschappers wat de
invloed van het geloof op hun leven en dagelijks werk is.

„Het christendom is de belangrijkste religieuze traditie in de
westerse wereld en heeft ook geleid tot het volledig tot bloei komen
van de wetenschap", zo zei de hoogleraar moleculaire biologie in
Delft. „De rode draad die door de bundel loopt is dat God een hoofdrol
speelt in het leven van deze wetenschappers en dat Hij de wetenschap
niet in de weg staat. Het boek laat zien dat geloof en wetenschap goed
te combineren zijn, in plaats van in conflict met elkaar te zijn."

Aan de overhandiging aan premier Balkenende gingen drie persoonlijke
relazen van auteurs van de bundel vooraf. Prof. dr. James Kennedy,
hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, laat zich
in zijn wetenschappelijk bezig zijn leiden door Psalm 8. Daarin komt
de heerlijkheid van God aan de orde en het feit dat Hij belangrijke
verantwoordelijkheden heeft gegeven aan de mens.

Prof. dr. Carlo Beenakker, hoogleraar natuurkunde aan de Universiteit
Leiden, probeert in zijn beroep de geheimen van de schepping te
doorgronden. „Het enige wat mij interesseert, is of iets waar is of
niet. Men vraag mij wel eens: Komt u God tegen in uw vak? Nee, zeg ik
dan. Maar ik zie wel de natuur als mijn godsbewijs, zo voeg ik eraan
toe. Veel natuurkundigen merken dat alles in de natuur heel erg
ordelijk is en bijzonder goed in elkaar steekt."

"

Kortom: men raaskalt er wat op los en alle deelnemers zijn het - op
voorhand - (al) met elkaar eens zonder ook maar een spoor van bewijs.
Elk fenomeen kan door voor een collectief beleven, en daarmee het
bestaan van een zgn. god. De ordelijke natuur levert geen enkel bewijs
voor het bestaan van een god, maar vormt slechts de onnozelheid
waaraan veel christelijke zgn.  wetenschappers kennelijk bloot staan.

Wat dus, zo vraag ik mij af, heeft een Minister Predikant te zoeken
bij de uitreiking van een boek dat op zich zelf geen enkele
wetenschappelijke waarde vertegenwoordigd en waarbij men tracht de
geschiedenis een nog wending te geven waarbij verdonkerdmaand wordt
wat het geloof in god de gemeenschappen wel niet heeft gekost om de
wetenschap uberhaupt ingang te laten vinden.

Dat veel monniken de alchemie hebben bedreven wil daarmee nog niet
zeggen dat daar de wetenschap zelf is ontstaan, laat staan in goede
handen is geweest. Ook nu nog voert men eenzelfde propaganda oorlog,
voor wie goed kijkt. De colporteurs van de religie (waaronder
Balkenende c.s.) nemen nergens verantwoordelijkheid voor. Als iets hen
kenmerkt is het juist dat. Voor het voeren van oorlogen draait men de
hand niet om, immers de VOC-mentaliteit - lees: wij christenen weten
wat goed is in en voor de wereld - maar vraagt men hen enige
verantwoording daarover dan weigert men deze tot op de dag van
vandaag.

Verder: Hoe wil hij die niet bestaat de wetenschap in de weg staan?
Wat moet de wetenschappelijke wereld aan met een dergelijk geraaskal?
Wat doet die Balkenende daarbij?

> Over de oorsprong zegt de wetenschap
> niets.

Zegt?

Er is veel dat verwijst (bewijst) dat vooraf ging aan het tijdstip 6
miljoen jaar geleden ...
Dus, welke oorsprong, Antid? Van religie?

Tijd bestaat nu juist niet. Jammer, gisteren BBC 2 ging daar uitgebreidt op in.
(Horizon. Wetenschappelijke documentaires. Afl.: Do you know what time
it is? Weten we eigenlijk wel wat we bedoelen wanneer we vragen hoe
laat het is?)

Vertel ...

Geldt ook de christelijke onderzoeker .... onze maatschappij schuift
op richting creationisme en Balkenende - niet in staat onderscheidt te
maken - heeft daar ´respect´ voor. Onderbouwen kan ie dat dan weer
niet, maar ook niemand die hem ter verantwoording roept.

Aanname?

Nou, je hoeft niet langer een bijbeltje te lezen en dan voor waar
aannemen dat de aarde slechts 6 miljoen jaar bestaat, en alle schelpen
in de bergen een puzzel zijn voor christenen om het geloof in die niet
bestaande god te testen?

Zonder dat ´wetenschappelijk´ geneuzel en de strijdt om het
wetenschappelijke - hoe beperkt ook nog - zaten we nog steeds onder de
christenen die wel bepaalden wat wel en wat niet kon.

Als het om stamcellen gaat leven we nog steeds met een moraal die al
te christelijk is en zoniet alle, dan toch nog vele mogelijkheden
onbenut laat. Daar gaat het hier om.

Daar gaat deze christelijke propaganda ook niet over. Die wenst te
voorkomen dat men verder gaat dan wat zij als goddelijk wensen te
beschouwen. Maar weer niet onderbouwd.

Nu nog het verhaal van de zgn.  christenen ...?

Henk Elegeert