In 't Veld: Nederland geen seculier baken meer

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Aug 28 18:55:50 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 28 augustus 2008 11:19 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> [...]
> hij 'zonder twijfel een controversieel persoon' noemde, maar dat betekent
> niet dat de opvattingen van de kerk eenvoudig terzijde gelegd mogen worden.
> De standpunten ten aanzien van abortus, euthanasie en stamcelonderzoek zijn
> geloofsartikelen 'die na intensief theologisch debat tot stand zijn gekomen.
> De kerk heeft het recht om deze uit te dragen en overheden ermee te benade-
> ren', aldus Watson. Het antwoord van de seculiere staat moet rationeel zijn,
> zodat politieke standpunten niet op basis van een doctrine maar op basis van

Precies, maar gebeurt dat dan ook? Aan d(i)e voorwaarde wordt juist
steeds minder voldaan.

De Kabinetten Balkenende zijn een schoolvoorbeeld van dergelijke
schendingen. Het artikel over godslastering voldoet op geen enkel
manier meer aan de norm: redelijke argumenten.

> Volgens de liberale leider heeft de katholieke ethiek net als veel andere
> religieuze ethiek positief aan samenlevingen bijgedragen.

Goed gezien derhalve dat er sprake is van een situatie van ´
verledentijd´, benieuwd of ie daar dan ook naar gaat handelen....

> Hij stelde:
> 'Vorige week nog waarschuwde de Paus tegen pogingen tot racisme, intole-
> rantie en uitsluiting, wat algemeen werd uitgelegd als een aanval op de
> regering Berlusconi, inclusief haar behandeling van de Roma-mensen.'

Precies, ze projecteren maar raak. Volgens mij is het overgrote deel
van de Italianen het met   Berlusconi eens namelijk, niet toevallig;
heel veel christenen dus !! Wat heeft Berlusconi daar dan mee te
maken? Helemaal niets, maar het is dus ook zo verdomde lastig om die
eigen meute aan te spreken. Bovendien, men dient dan over enig lef te
beschikken.

Uw nieuwetijdskind ....  ;)

 Henk Elegeert