Rover ontheft Spithorst uit functie (Uit de reeks: Alle duiven op het dak, tralalalie, tralalala ... Afl: Pfda'er Driek Oplopers) ;)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Aug 19 17:10:47 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/1710260/__Rover_ontheft_Spithorst_uit_functie__.html?p=24,2
"
Rover ontheft Spithorst uit functie

foto: (http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00341/rikus_spithorst3_341128d.jpg);

Gerelateerde artikelen
PvdA Amsterdam stopt met columns Spithorst (2)

Rectificatie fok.nl
De website fok.nl heeft een oproep tot...

Webcolumnist mag niet meer schrijven

HILVERSUM -  Reizigersvereniging Rover heeft Rikus Spithorst uit zijn
functie als woordvoerder ontheven. Dat heeft de reizigersorganisatie
zondag laten weten.

Rikus Spithorst

Spithorst kwam in opspraak omdat hij onder het pseudoniem
DriekOplopers een column op de jongerensite Fok.nl schreef waarin hij
opriep het woonhuis van fractievoorzitter Femke Halsema van GroenLinks
in brand te steken. Rover stelt in een persbericht dat de column van
Spithorst weliswaar "was bedoeld als satire, maar als zodanig
onvoldoende herkenbaar was en hoe dan ook iets waar ROVER niet mee
geassocieerd wenst te worden."

"ROVER-voorzitter Michael van der Vlis had hem eerder verzocht daar op
Nova, waar hij ter toelichting was uitgenodigd, volledig en
ondubbelzinnig afstand van te nemen en zijn diepe excuses aan te
bieden. Dat heeft hij onvoldoende gedaan en dus heeft de voorzitter
hem per onmiddellijk van dat woordvoerderschap ontheven", meldt de
reizigersvereniging.

De Amsterdamse PvdA zette zaterdag ook een punt achter de samenwerking
met de voormalige Rover-voorlichter. Hij schreef elke veertien dagen
een column op de website van de partij, maar daar is nu een einde
aangekomen.

Spithorst stelde zaterdagavond in het actualiteitenprogramma Nova dat
de column satirisch bedoeld was en dat hij nooit de bedoeling heeft
gehad de GroenLinks-politica op te blazen.

Spithorst blijft overigens wel actief als columnist. Dit weekeinde
werd hij benaderd door Radio Decibel, dat de plots vrijgekomen
columnist graag inlijfde bij het programma Treurslag. "Bij Decibel
begrijpen we rebelse satire. Keihard nodig in deze tijden van
restauratie", aldus de zender.

Spithorst: "Nadat ik publicitair was gelyncht door GeenStijl en NOVA,
met alle gevolgen van dien, was ik erg verrast toen ik een telefoontje
van Radio Decibel kreeg om wekelijks een radiocolumn te maken over
Amsterdamse aangelegenheden. Ik ben van plan de woorden en daden van
vooraanstaande Amsterdammers onder de loep te nemen. Streng maar
rechtvaardig.
"

Henk Elegeert