Populisme....(Was:Re: Column Ephimenco over Pechtold)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Apr 23 14:19:52 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Ik proef enig verdriet in je reactie. Ik schat jouw  'anti-populistisch
> populisme' in als gelijk aan mijn 'reageren-op-anderen'.  Op dit punt
> zijn we het globaal eens. Ik vind deze strategie op zich heel aardig, op
> voorwaarde dat er ook actie bij komt, met eigen 'positieve' punten.

Daar wringt de schoen. "Eigen" positieve punten (lees: USP's) kunnen
alleen gederiveerd worden uit de oorspronkelijke missie van democraten
'66. Want dáár lag (en ligt m.i.) het bestaansrecht. Alle aanpassingenm
achteraf, al of niet gedicteerd door de "markt", zijn verwateringen.
verdunningen. Op het eind blijft er een flauw homeopathisch waterje
over, dat in de verte nog snaakt naar de revolutie van 1966, maar in
feite een door marketeers en slimme tactici aangepast massaproductje is
geworden. Daar valt geen "eigen" punt van te bakken, vrees ik.

> Of D66 elitair is, staat daar los van. Links-liberalen vormen altijd een
> (kleine) minderheid, tegenover de massa van conservatieve liberalen,
> rechts- en linkspopulisten en meer en minder reformistisch
> sociaal-democraten.

In de jaren tien en twintig van 2oste eeuw was dat anders. lang geleden,
ik weet het, maar die progressieve democraten in die dagen streden
bezield voor het algemneen kiesrecht en vrouwenkiestrecht en andere
belangrijk...inderdaad staatsrechtelijk hervomingen. Het waren ook
"wettenmakers", veelal juridisch geschoold, met de poten goed in de
maatschapplijke realiteit. Het waren geen marketing-strategen, die een
electoraat zochten. Ze streden uit overtuiging, mét elkaar, niet tegen
elkaar, en het "Leiderschap"("Ik Ga Voor Goud"), zoals we dat bij D66 de
laatste jaren verheerlijken, bestond niet.

  Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een
> sociale en intellectuele Gideonsbende enerzijds, en de conventionele
> groepen. Zo bezien, lijkt elitisme dan geen scheldwoord, eerder te
> duiden op een sociaal-politieke voorhoede die tevens weifelt aan het
> eigen gelijk.

Een voorhoede prima. Maar dan een échte voorhoede, eenzaam vaak, moedig
ook, wetende dat de tijd zal komen. Waarin is D66 thans voorhoede?
Onderwijs is al jaren onderwerp van aandacht bij álle partijen, pensioen
ook, ontslagrecht ook, Hypotheekrente aftrek ook, Europa ook....Waar zit
dat unieke en waar zit die voorhoede?

  Met name dit laatste ontbrak bij de drie voorgangers van
> Pechtold - hun arrogantie deed afbreuk aan de functie die
> links-liberalen in het politieke krachtenveld vervullen, die van
> intellectuele en humorvolle doorprikker van korte termijn politiek,
> bedrog en ronduit gelul.

Gebeurt dat nu wel?
Over korte termijn politiek gsproken, een punt dat MIJ dwars zit, en
lang zal blijven nakriebelen: Irak. Op korte termijn had D66 als
kabinetsdeelnemer in 2004/2005 belang bij zwijgen en meebewegen met de
Balkenende-oorlogsmisdadigers. Er was alleen op congressen nog wel eens
aan applausje te scoren als je het als kritisch lid over irak had, maar
zowel fractie als bewindsmensen waren muisstil en bogen het hoofd voor
het kabinet. En nu, ....korte termijnpolitiek...., nu is ineens dezelfde
bewindsman die toen meebewoog met Balkenende een zelfuitgeroepen
kampioen van Irak-onderzoek, iets waarvoor ánderen hun nek hebben
uitgestoken en mistgaders gestraft zijn als echte klokkenluiders.
Laat hij misntens CREDIT geven aan hen die het hem hebben
aangereikt...maar nee. Ikke Ikke Ikke.

Daar zie ik geen visie of langer termijnpolitiek in, maar meebewegen met
de toevallige opportuniteiten.

Los van het feit dat het goed is dat D66 thans ons steunt, want elke
steun telt.