Populisme....(Was:Re: Column Ephimenco over Pechtold)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Apr 23 12:06:32 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schreef:

> Hein, leg het bloot ... ik ´mis´ het projectie op projectie-beeld.
Okeetjes, snel even voordat ik naar het schoolplein ga voor m'n kids...:

Zoals ik al eerder zeide: Pechtold en Wilders zijn in een persoonlijk
gevechtje verwikkeld. Man tegen man. De beelden spreken voor zich. "U
bent een bange man", zegt P, en kijk hoe Wilders dan terugkijkt. Die
komt terug, read my lips, die komt terug met een persoonlijke aanval op
P zodra de kans zich voordoet. De emotionele bankrekening is geopend.....
Op de man spelen is ALTIJD en symptoom van iets diepers. Ik heb  genoeg
psychologische scholing om te zien dat het niet primair gaat om de
inhoud, maar eerder om een persoonlijke prestigestrijd. Zoals broertjes
kunnen strijden om de aandacht van mama. Daar begint de projectie. P
ziet in Wilders iemand die de aandacht weet te mobiliseren, dus aandacht
naar zich toe weet te rekken, met statements die de pers lekker vindt. P
is dat vervolgens als *rivaal* ook gaan doen (Ka'js spiegelgedrag). En
succesvol. De pers smult, de lachers lachen en een deel van de kiezers
komt terug. Eigenlijk best goed voor D66, als je het zo
bekijkt....Bottomline is: het is en blijft een *persoonlijk*
spiegelgevecht. Dat ook met Rita gevoerd gaat worden. Want zij is als
ouder zusje ook héél goed in het trekken van mamma's aandacht.
Het worden interessante tijden voor observatoren zoals ik. Ik hou je op
de hoogte.