Populisme....(Was:Re: Column Ephimenco over Pechtold)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Apr 23 11:33:15 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

mail at kajleers.nl schreef:
> D66 zou zichzelf een moratorium op regeringsdeelname moeten opleggen totdat het daadwerkelijk een
> echt, onderscheidend sociaal-economisch hart heeft dat de partij zichtbaar anders maakt dan VVD,
> PvdA en CDA. Tot die tijd blijft het een jojo-partij. Want leeghoofdig rondrennend in een
> spiegelpaleis.
Welkom terug op de lijst, Kaj.
Dat spiegelgedrag is een leuke. Het kan ook anti-spiegelgedrag zijn: als
Wilders zegt boe, dan zeg ik bah, en als Verdonk zegt koud dan zeg ik
warm. Clare W. Graves, een overleden psycholoog uit de States, heeft me
geleerd (via z'n boeken dan) dat het vaak niet belangrijk is WAT iemand
zegt, maar eerder HOE iemand het zegt. Vanuit welk vaatje getapt wordt.
Vaatje als "vessel" waarin boodschappen kunnen variëren, maar de vessel
blijft gelijk. In zijn typologie behoort Pechtold, én D66, tot de
"oranje" categorie (vaatje, vessel): zelfzuchtig, berekenend,
competetief, resultaatgericht, individualistisch, materialistisch
enzovoorts. De moderne grotestadsmens die strategisch en tactisch bezig
is met *eigen doelen* en *eigen voordeel* (daarom minachting voor een
"sociaal" kabinet, want niet het verband staat centraal maar het
vrijgevochten IK). Het voledig vrije marktdenken hoort daar natuurlijk
bij, en godsdienst, traditie of zelfopoffering (bescheidenheid) zijn er
lage waarden.
( "5: ORANGE (E-R) opportunity/success; competing to achieve results;
influence....).
In die zin verschillen een Verdonk en een Wilders en een Pechtold
aanzienlijk op *inhoudsniveau* (daar bestrijden ze elkaar), maar ze
worden op waardenniveau gedreven door dezefde drijfveren! Ze tappen uit
hetzelfde vaatje. Dit is dus ook spiegelgedrag: de manie, de ijdelheid,
de egeocenrische gedrevenheid en de aandachtszoekerij (verslaafdheid aan
camera's en lampen) komen voort uit dezelfde onderliggende behoeften en
drijfveren. De persoonlijke strijd Wilders - Pechtolod is dus, zo
bezien, nauwelijks inhoudelijk, maar eerder dierlijk. Haan tegen haan.
Ego tegen ego.

Ik geloof inderdaad dat D66 als "oranje"(Graves) partij, als verzameling
losse, individulaitische, tactische en strategische individuen
(aaneengesloten door berekening, niet door idealisme of sociale cohesie)
een toekomst heeft in deze tijd. Onder de beter opgeleiden in de
Westerse wereld is een electoraat aanboorbaar dat openstaat voor dit
waardensysteem. Het zijn niet meer de ouderwetse liberalen die zich
primair richten op de burgerlijke vrijheid tegenover de overheid, maar
op de individu als zelfsturend, tactisch, strategisch, individueel
wezen. Hieruit vloeit altijd de strijd van allen tegen allen voort (homo
hominem lupus), en die zal weer de roep om cohesie en verbondenheid doen
ontwaken, maar dat komt later. De tijd van IKKE is weer aangebroken, en
D66 zal er el bij varen, schat ik in.