PvdA schiet referendum af

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Sep 25 16:33:54 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Sep 25, 2007 at 04:11:28PM +0200, Aris B. wrote:

>   Nu nog Initiatiefwetten indienen over Volksinitiatief-referenda, zoals
> de Tijdelijke Wet uit 2001-2005 waarover Jurgens het had, is
> waarschijnlijk te laat voor het EU verdrag...
>
>   De PvdA heeft het al in haar Persbericht vrolijk over "het Verdrag",
> terwijl daarvan alleen wat juridische hoofdlijnen vaststaan; "the devil
> is in the detail".

Bernard,

Dat het verdrag wezenlijk verschilt van die grondwet, lijkt me kul.
Er mag dan afgezien zijn van enige symbooltjes, voor zover ik heb
opgesnoven is de juridische strekking van het beoogde stuk grosso modo
gelijk. Maar wat vind D66 van de redenering zoals gisteravond door
Plasterk (voormalig nee-stemmer) bij Witteman aangehangen: de situatie
in Europa is wezenlijk anders. Voorheen moesten de meeste landen
nog ratificeren/stemmen/besluiten, nu zou er een besluit liggen waar
de overige landen achter staan. Anders gezegd: wat zou er uit een
Nederlands nee moeten volgen, anders dan uit de EU stappen?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |