Valt sociaal-liberalisme uiteen - zijn er *drie* stromingen in D66 ? (was: D66ers broeden op liberale beweging)

Thu Sep 20 12:56:30 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik maakte m'n redenering zoeven niet af...

 Ik schreef,
>ik vroeg me weer af of men zich afzet tegen de kamerfractie omdat men die
>mogelijk niet *rechts* genoeg vindt. Want ik meen een zekere heimwee naar
>de 'Gouden Tijden' van LvdL te ontwaren...

 Zijn er momenteel soms *drie* stromingen in D66 ?
  1. De oude vrijzinnig-democratische stroming die de partij ooit oprichtte
     en thans buitenspel staat. In het politieke centrum en hier en daar
     wat gematigd links. Verlangt terug naar betere tijden...
  2. De gematigd sociaal-liberale stroming die thans het roer in handen
     heeft. Gematigd rechts en al aardig over Opschudding heen nu men zelf
     in het zadel zit. Wil niet samen met VVD, is daarentegen 'Klaar voor
     de Klim'.
  3. De radicale sociaal-liberale stroming die D66 op de klippen deed lopen.
     Rechts, maar noemt zich in het kader van de zo gekoesterde omkering
     juist 'links'. De getrouwen van LvdL die zweren bij Opschudding. De
     Verdonk-haters en de kontkruipers van Rutte en het COC.

 Dit, een uiteenvallen van het sociaal-liberalisme, zou een en ander kunnen
 verklaren.

 Voor de duidelijkheid: zelf behoor ik tot Stroming 1. Als het bovenstaande
 speelt, dan zou dat *zeer positief* kunnen zijn voor een mogelijk herstel
 van D66. Stromingen 2 en 3 maken elkaar af en Stroming 1 komt als de over-
 winnaar uit de strijd.   :-)

 Of deze analyse op werkelijkheid berust, weet ik niet.