Nieuwe groep ex-moslims opgericht

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Sep 14 08:15:02 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb natuurlijk gauw braaf wat uitspraken van Dawkins opgezocht, en ja
hoor, ik ben inderdaad geen atheist of non-theist (voorkeur van Dawkins).
Mij maakt het niet uit of er een god bestaat of niet, omdat een godsbestaan
niet is aan te tonen noch valt te ontkennen.
't Zou anders net zijn alsof je verplicht bent aan te tonen dat water nat
of droog is (kromme vergelijking, maar ik vind op de vroege morgen in de
haast niet zo gauw wat anders). Wel is aan te tonen dat nogal wat mensen
een god of een niet-god wensen. Ik zie religie als een (sub)cultureel
fenomeen, evenals de ijveraars tegen religie. Overigens mondt deze
helicopterview niet uit in een verdoemd relativisme (gangbaar verwijt)
omdat agnosticisme je noodzaakt om permanent aan beide fenomenen aandacht
te blijven besteden omdat ze echt bestaan, namelijk in de samenleving.

In concreto: godsdienst kan evenzeer tot fanatisme of fundamentalisme
leiden als lid zijn van een politieke partij, deelname aan een politiek
gedachtengoed (zie de Duitse RAF), psychologisch niet meer uit een
echtscheiding komen, aan een lichamelijke ziekte lijden of voetbalhooligan
zijn. Maar het hoeft niet, meestal niet. My two cents, as an anthropologist.
hv,u
-----